lördag 7 juli 2012

Inspiration från Jansro !



Härlig inspirationsrunda !

Är nyss hemkommen från en härlig inspirationsrunda på Österlen ! En trädgård som satt ett djupt avtryck i min trädgårdssjäl var Leilas Jansro i Skillinge .... hennes stäppsalverabatt blev en omedelbar förälskelse !

Ni kanske kommer ihåg Leila från Trädgårdstoppen i TV8 ...... det var hon som var med både första året och andra året deltog hon i programmet förutom tävlan med sin nya trädgård vid Möllan som hon iordningställde från grunden på bara ett år !




Stora svep med växtpenseln !

Är djupt imponerad och oerhört inspirerad av hur hon har lyckats komponera den här oerhört samstämmiga och harmoniska rabatten med stora svep av en färgpensel doppad i enbart kalla färger kryddat med silvriga nyanser och i olika höjder.

Hon har satt 5-9 st i stora runda mjuka sjok .... det ser ut som det är en enda jätteplanta ... så vackert har växterna växt ihop !



Inspirerande växtlista !

Man kunde låna en växtlista där de olika rabatterna presenterades och jag passade på att skriva av växterna i stäppsalverabatten:

4 olika sorters stäppsalvia
Lammöron " Big Ears"
Japansk malört
Stenkyndel
Kärleksört "Matrona" och Purple Emporor"
Miscantusgräs "Malepartus"
Tuvrör och diamantrör


Sjok skall bli min nya melodi !

Vilken utsikt Leila har från sitt nya hem i Möllan .... tänk att se ut över den här vackra rabatten varje dag !

Nu funderar jag som bäst på hur jag kan möblera om i min långa perennarabatt ... jag vill också ha långa svepande harmoniska linjer .... jag har också satt 5-7 st tillsammans av samma sort men hos mig ser det mest ut som häckar istället för sjok !  

Förutom rosa stäppsalvia kommer japansk malört och kärleksört att få flytta in ... snarast ... rosa stäppsalvia köpte jag med redan från Åbergs Trädgård i Ystad ... här skall målas om !


Konsten att njuta NU !

Vid mitt första besök var Leila bortrest till Köpenhamn för att handla växter .... så jag fick anledning att återkomma dagen efter igen för att handla lite medelhavsväxter och få en liten pratstund med henne. Jag var väldigt nyfiken på vad som driver henne att anlägga sin trädgård så snabbt och hon berättade att hon ville njuta NU och inte om 10 år. 

Under många år drev Leila en hotellanläggning i Dalarna och jobbade hårt. Det fanns inte utrymme för något annat än arbete och därför vill Leila göra det hon brinner för NU ... bygga och njuta av sin trädgård ! 



Och vilken tur för oss .... att Leila gärna delar med sig av sin trädgård ! Här har hon förutom sin vackra trädgård byggt ett fantastiskt växthus där det finns vackra krukor, trädgårdstillbehör och pelargoner till försäljning ! 

Ett imponerade smultronställe som jag gärna återvänder till ... hoppas du också fick inspiration via bilderna !

Ha det så gott !
Återkommer med inlägg från fler inspirationsställen !
Kram/Isa



15 kommentarer:

  1. Kommer ihåg trädgården från tv...imponerad nu som då...!!!
    Härligt med inspirerande människor som gärna delar med sig...=)

    Ha det bra !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Her skjønner jeg virkelig at du får inspirasjon! Kjempe flotte bilder!

    Ønsker deg en fin helg! Klem

    SvaraRadera
  3. Väldigt fina bilder! Tänk om man kunde ha det så./Lila-Christina

    SvaraRadera
  4. Så härlig ambassadör för njutbar trädgård på kort sikt! Skönt att se för oss som har dåligt tålamod... Oj, vad jag längtar till Österlen!

    Må så gott och måla på:) Du visar väl?
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Hej, jättevackert! Vet du vad den rosa salvian heter?
    Den är så läcker ihop med det andra!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  6. Första gången jag hittat hit och vilken fin blogg och bilder du tar du har. Din köksträdgård får man vill ha känsla av.
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  7. Säger bara uuuuuh, hur får hon det att bli så bulligt och fint......grrrr....kan det hjälpa en aning att flytta till Skåne tro? Helt underbara bilder av en fantastisk trädgård!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Åh... underbart vackert!
    Alltså, den där Stäppsalvia-rabatten är heeelt underbar! Förstår att du blev inspirerad...
    Kram kram
    Sofia

    SvaraRadera
  9. Tack för beskrivningen och bilderna. Till henne skulle jag vilja göra ett besök och se de vackra runda mjuka sjoken.
    Vackert växthus har hon men ditt är ännu ljuvligare.
    Ha en skön söndagskväll!
    Kram Raina

    SvaraRadera
  10. Det är helt fantastiskt inspirerande!, så läckert! och tänk att ha fixat till detta på så kort tid!

    Tack för inspirerande bilder!
    Blomkärringen

    SvaraRadera
  11. Å vilken resa du har gjort. Vad roligt. Ja jag såg henne i tv:n och så mysigt att renovera en kvarn och bo i. Man blir avis.
    ha det så bra..

    Birgitta "Björklyan"

    SvaraRadera
  12. Vilka fantastiska rabatter, det ser alldeles underbart ut!
    Kram Carina

    SvaraRadera
  13. oj oj så fort det gått! Väldigt fina bilder! Hoppas att mina svepande rörelser också ska arta sig

    SvaraRadera
  14. Utrolig vakkert!
    Jeg er kjempeimponert over fargekombinasjonene og hvordan det hele smelter sammen! Jeg så jo også på de nevnte episodene av Trädgårdstoppen, så jeg fikk jo bekreftet med egne øyne at det faktisk bare har tatt henne ett år å etablere denne trädgården!
    Fantastisk jobbet- og så hyggelig at hun åpner sin hage for andre trädgårdselskere! :-)

    SvaraRadera
  15. Hej Isa!
    Vill bara berätta att jag har gjort ett inlägg i min trädgårdsblogg där jag refererar till din blogg(länkat) för att läsarna ska kunna se dina fina bilder som du har tagit på Jansro...jag blev själv så inspirerad av dina bilder att jag gjorde en hel rabatt här hemma utifrån ditt inlägg :)

    Vill du läsa kan du göra det här: http://wp.me/p3bAfn-hF

    Tack för en inspirerande blogg!
    /Anna

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa