tisdag 20 juni 2017

Blir lycklig över en kruka eller två och gamla franska fönsterluckor



Äntligen kom dom - dom efterlängtade fönsterluckorna

De efterlängtade franska fönsterluckorna som jag fyndade på antikmarknaden i Anger kom för några veckor sedan. Väl insvepta i 23 m bubbelplast levererades dom med posten. Märkligt nog var posten hit två gånger utan att lämna någon lapp i lådan, men efter lite ringande kunde vi bestämma en tid vi var hemma och dom kom punktligt. Frakten till Sverige kostade lika mycket som fönsterluckorna, men det var det värt. Ibland får man kosta på lite för att förverkliga drömmar.





Måla eller inte måla ?

Det har varit så mycket regn och blåst att de fortfarande står kvar i garaget. Mitt hopp står till midsommarhelgen - att det skall finnas kraft,ork och energi att olja in och eventuellt måla dom. Har inte bestämt mig än för dom är ganska fina omålade också.

Jag tror dom är väldigt gamla för det är bara träskruv i dom. På ribborna tänkte jag att man kan hänga en och annan lerkruka. Konstigt nog ser jag röda pelargoner framför mig. Har aldrig ägt röda pelargoner så det kanske är dags !





Medelhavsdröm på uteplatsen

Egentligen hade jag tänkt att dom skulle stå vid dörrarna till växthuset men nu känns det mer och mer som att dom nog skall få stå vid sängen på uteplatsen och bara bidra med sin charm och medelhavsstämning.




Kruklycka

Ibland räcker det med en kruka för att man skall bli lycklig. Eller kanske två. Fyndade hos dagens lunchbesök hos Tant Grön. Kände mig ganska så lyxig med presentkortet på fickan där jag strosade omkring - och medelhavskrukor kan man aldrig få för många av.

Nu skall de nya krukorna fyllas med växter och sängen fixas till. Till midsommar hoppas jag ta den första tuppluren ute bland doftande medelhavsväxter - ett miniprovence att njuta i. På motsatta sidan växer massor av härlig lavendel som snart börjar blomma. Drömmen börjar ta sig !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

9 kommentarer:

  1. Vem hade inte varit lycklig över de luckorna?! Jag hade inte målat dem, men det är ju en smaksak. Ska bli spännande att se det färdiga resultatet!
    Må så gott!
    Pia

    SvaraRadera
  2. OjOj! Vilken lycka att hitta sådana!
    Superfina!

    Jag hade inte heller målat dem för jag gillar det omålade. Hade nog bara oljat dem :)

    //Veronica

    SvaraRadera
  3. Åh, det hade jag också blivit lycklig över.
    Så fina. Blir spännande att se vad du gör med dom ;)
    Kram Petra

    SvaraRadera
  4. Både dörrarna och krukan är så fina och kommer att ge den rätta stämningen, förstår att du är nöjd.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så vackra fönsterluckor. Och så bra att du slog till trots att du behövde ordna med transport och dyr frakt. Det är lätt att tveka då och så blir det inte av. Men du köpte dem och här är de nu. Underbara!
    //Helene

    SvaraRadera
  6. Ååå, vilka luckor! Du hade säkert ångrat dig om du inte köpt. Användbara på så många sätt och jag ser fram emot många installationer med dem. Helt ljuvliga!
    Ha en fin midsommar
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Helt underbara luckor! En riktig lyckoinvestering! De blir en fantastisk kuliss i din fina trädgård. Dessutom krukorna... så vackra!

    Önskar dig en härlig midsommarhelg.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  8. Wow, vilka luckor och så vackra!!!! Omålade säger jag med...;) Hoppas verkligen på vackert väder i midsommar så du får ta en tupplur i dagbädden...:)
    Trevlig midsommar önskar jag Dig/Er! Kram Kate

    SvaraRadera
  9. WOW!! Underbara som de är. Ser ut att passa mycket bra där du ställt dom.
    Nu hoppas vi på en fin sommar:)
    Glad midsommar!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa