fredag 24 februari 2017

Drömmer om rosor och ruiner



Kände in

Idag bara kände jag för bilder av fantastiska rosor som väller och klär in ruiner och murar som här på Chelsea Flower show vid 100-årsjubiléet 2013.





Gödsla, gödsla och gödsla igen

Det är så där jag skulle vilja ha det vid min ruin men aldrig får till det - hihi. Klätterrosorna jag planterade för några år sedan kom nästan inte alls i somras. Får ge dom en bra start i vår i fall dom överlevt vintern.

En rejäl skopa hönsgödsel skall jag mylla ner vid varje ros och hoppas att det skall väcka dom ordentligt. Och sedan vara noga med att gödsla ytterligare två gånger - den sista till midsommar så dom hinner avmogna innan vintern.




Kontraster som trivs

Det är något alldeles speciellt med rosor tillsammans med sten och tegel. Det händer något i mötet mellan mjukt, vackert och blommande mot hårt, stelt och tungt. Kontraster i material, form och textur.




Ultimata rosen för just min trädgård

Rosor har aldrig riktigt varit min grej.  Fast jag ger aldrig upp utan letar fortfarande efter den ultimata rosen som skall trivas ypperligt i just min trädgård. Kanske är den inte så hög som rosorna på bilden.




I sommar sätter jag min tillit till rosen Morten Korch som stod i kruka större delen av förra sommaren innan den kom i jorden i slutet av september vid en sänggavel framför växthuset vid lavendellunden där den får massor av sol. Blandade lerjorden med rosjord på påse och grävde djupt.




Blommar långt in i oktober

Fantastisk rabattros med en ljuv pastellig nyans av champagne/aprikos och som doftar underbart. Den har ett kraftigt växtsätt och blommar från juni och ända in i oktober. Så nu håller jag tummarna för att den klarar vintern. Den står precis så man rundar den upp till växthuset så man kan stanna till ofta och småprata och dra i sig en doftpust.





Mer från Chelsea

Om vi återgår till växter tillsammans med hårda material så har den här bilden figurerat flitigt på Pinterest. Här har dom skapat en väldigt vacker monter med kontrasterna ljuvlig grönska, växter med enbart vita blommor och vackra krukor. Dessutom gillar jag väggen i bakgrunden av olika långa brädor.




Älskar dom där patinerade krukorna på fot - synd bara att man aldrig har råd att införskaffa några.




Knep ?

Hoppas du fått inspiration från bilderna i dagens inlägg till sommarens trädgårdsdrömmar  !

Har du något knep för att få rosorna att trivas lite extra ?

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Tack för inspiration,. Gillar också sten som material och i UK finns det fantastiskt mycket vackert med sten i alla former av konstruktioner där allt från hus till murar och markbeläggning matchar perfekt och helt naturligt. Vacker nyans på din Morten.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Visst blir jag inspirerad!
    Ja, visst passar rosor och ruiner ihop...*blink, blink* Kom till Gotland och njut av detta, inte lika långt som till Chelsea Flower Show ;)

    Skulle också egentligen vilja ha fler rosor, men de är lite kinkiga, kanske därför jag är mer för pioner... men de rosor jag lyckats bäst med är Queen of Sweden, Constance Spry och Lykkefund, de frodas och ger riklig blomning här hos mig. Men några speciella knep har jag inte, mer än vatten sol och näring.

    Kram och trevlig helg!
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det så där man vill ha det! Jag har en Sympathie som växer vid min ruin, och jag hoppas på en överdådig blomning i år. Förra året hade den tagit lite stryk av vintern, men nu ser den faktiskt piggare ut så jag håller alla tummar jag har.
    Fast din ruin är ju makalöst vacker som den är. Den kan nu njuta av och vara riktigt stolt över.
    Önskar dig en fin söndag!
    /E

    SvaraRadera
  4. Så vackra bilder ! :) Visst är det vackra kombinationer av sten och rosor :) Jag lyckas ju inte med rosor här heller :( Så några knep har jag inte tyvärr...men någon gång ska jag försöka igen med rosor anpassade för min lite högre zon och för min lerjord...för ge upp tänker jag inte ! Hihihi
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa