tisdag 21 februari 2017

Boktips - "Blomsterflickan" och "Livet efter Mats"


Underbara romaner - läs dem !

Det finns så många duktiga kvinnor i bloggvärlden att bli både inspirerad och imponerad av. En del startar webbshopar, andra skapar fantastiska ting och säljer sina alster. Flera är duktiga fotografer, föreläsare och skribenter och sedan har vi författarna. Just nu är det två bloggare som nyligen släppt nya böcker - de har skrivit varsin högst läsvärd roman för oss trädgårdsmänniskor att krypa upp i soffhörnet tillsammans med nu när snön vräker ned.




En bok om djup vänskap och att finna sig själv

Ellinor Häggström som bloggar på ellanstradgardsblogg är en av dom. Hennes bok "Blomsterflickan" liknar ingenting jag läst tidigare och den berörde mig djupt. Kanske för att jag så väl känner igen mig i hur trädgården kan vara en läkande plats och ge välbehövlig vila i djup sorg. Boken tar ett avstamp i häxprocessernas fasa och vi får följa Elin och de andra blomsterflickorna som  i generation efter generation vårdar sin blomstrande trädgård som i gengäld läker dem på djupet.

Här får det lilla livet plats och som författaren själv uttrycker det. Varje andetag spelar roll. En syltkaka, ett ogräs, ett besök i stadens bokhandel - alla är viktiga delar. Mindfulness i högsta grad.

Det är också en bok om djup vänskap och om att finna sig själv. Att lyssna till trädgården och följa dess hjärta. En underbar bok som jag gärna rekommenderar och återvänder till.






Feelgoodroman med viss svärta

Den andra författaren är Eva-Mari Heimer med bloggen Solstrimmor som nu släppt sin nya bok "Livet efter Mats". Eva-Mari har tidigare gett ut Café Trädgårdslyckan som jag läst med stor behållning. Den nya boken handlar om Anja och hennes liv efter att hennes make plötsligt dör. En riktig feelgoodroman med viss svärta.

Driftiga Anja startar Söderhamns första pannkakeria tillsammans med sina väninnor, blir hastigt och lustigt med kolonistuga och visst dyker det upp en man också. Man vill hela tiden veta hur det skall gå för Anja och vänder blad efter blad. En riktig bladvändare alltså !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och besök gärna Ellinors och Eva-Maris inspirerande bloggar där ni kan läsa mer om deras böcker !

Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Tack för supersnälla ord om min Blomsterflickan. Jag är väldigt glad att du tyckte om den. Tack också för ytterligare lästips!
    Önskar dig en fin dag!
    Kram
    /E

    SvaraRadera
  2. Det är så roligt när människor förverkligar sina drömmar och vi får ta del av dom Eva-Maria känner jag lite och hennes första bok gav mig mycket glädje. Nu längtar jag efter att få läsa Livet efter Mats den är säker lika läsvärd den.Ellinors bok får jag leta reda på.
    Ha nu en fin och bra vecka hopps att snön går bort fort. Jag har inget här
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Blomsterflickan har jag beställt och Eva-Maris båda böcker har jag läst och njutit av, längtar efter hennes nästa bok.
    Ha det fint!
    Kram Eva
    Ps. Tack för fröerna!

    SvaraRadera
  4. Men tack Isa för de fina orden! Jag blir så glad! Nu ska jag kika in till "Blomsterflickan", så roligt med "små" lästips.

    Glad onsdag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Härliga kvinnor som är skickliga i skrivandets konst. Eva-Maris bok Livet efter Mats var snabbt utläst. Härligt att bara njuta av en bok.
    //annika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa