lördag 11 februari 2017

Änglar i trädgården



Symboler som ger lugn och harmoni

Jag gillar att omge mig med symboler i trädgården. Symboler som står för trygghet, lugn och harmoni. Olika sorters änglar är en sådan symbol. Hon behöver inte nödvändigtvis ha vingar.  Bara hon har den rätta utstrålningen får hon gärna vara med, som den här lilla madonnan på bilden som jag gärna använder i olika installationer i trädgården.




Det är nästan så att installationen inte känns riktigt klar om inte madonnan får vara med på ett hörn och bidra med sin stämning.




Naturligt inslag

Jag upplever ju trädgården som en andlig och läkande plats så det kanske inte är så konstigt att madonnorna/änglarna ska finnas där som ett naturligt inslag.




Passar överallt

Ängeln från Trådspira påminner mig om mitt älskade Dalarnas rika kulturskatt. Hon passar in lika bra inne i ett fönster som utomhus på klädstrecket.




Har sin plats

Min allra första madonna fyndade jag till halva priset vid en rea hos Tant Grön. Hon står alltid på trädgårdsbordet inne i växthuset och sprider sitt lugn. Hon har olika sällskap på bordet beroende på årstid.





Ibland är det krispiga tulpaner .....




... andra gånger är det påsken som slagit sig ner på bordet och håller henne sällskap.




Ibland dyker en ängel upp på en betongplatta lite halvt dold i ruinen.





Betong och rost

I trädgården finns också den tankfulla betongängeln som håller uppsikt och den ljuvligt rostiga lilla fairyn Hannah som bara blir vackrare med åren. Hon har sin plats i öppningen i ruinen sedan många år där hon kan spana in nästan hela trädgården.




Charmig liten änglagris

På en antikmarknad i Rättvik fyndade jag den här lilla änglagrisen. Innehavaren var i valet och kvalet om hon verkligen ville sälja den lilla grisen men bestämde sig till slut och precis när hon ställt ut grisen så råkade jag gå förbi. Klart den skulle få komma till just min trädgård och sprida lite glädje.




Visst är den oemotståndlig den lilla charmiga änglagrisen ?




Som gjorda för varandra

Här har vi en annan favorit som jag visat många gånger på bloggen. Ängeln som håller ett vakande öga över köksträdgården. Hon står på en stenpiedestal som grannen langade över genom häcken och tänk att på piedestalen fanns en skruv som precis passade in i hålet under ängeln så hon står stadigt.

Det var ett axplock från alla mina änglaliknande symboler i trädgården - det finns fler. Dessutom tror jag att det finns ett antal osynliga också som verkar i trädgården och hjälper till. Dom är lika välkomna som dom synliga - ibland känner jag av deras närvaro som en varm vind som sveper in och värmer hjärtat.

Nu längtar jag till mars och madonnan som väntar inne i växthuset - och årets första installation  !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Hejsan! Det är så vacker med änglar tycker jag också, ditt änglagris får mej på gott humor :) Jag längtar också o få gräva fram mina änglar...
    Trevlig veckoslut!
    - Kisu -

    SvaraRadera
  2. Fina bilder som säger mer än ord. Utan symboler blir trädgården inte samma sak. I Feng Shui är symboler jätteviktiga både ute och inomhus.
    Trevlig helg
    Luna

    SvaraRadera
  3. Jo det känns väldigt konstigt när inte saker och ting finns på plats nu när vintern intagit kolonin. Det fattas mig liksom. Håller med vad vore en trädgård utan dessa små ting. Grisen är ju bara sååå härlig.
    Ha det gott ikväll och på söndagen Det är bara 39 dagar kvar till våren....
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Jag har faktiskt inte tänkt på att du har så många änglar, men det är väl för att de passar så väl in hela tiden. Själv har jag ingen särskild kontakt med vare sig madonnor eller änglar förutom just att de är vackra. När jag tänker efter om jag har nåt vakande eller nån ängel i trädgården kommer jag på att jag har två stycken som din betongängel fast på annat sätt. De finns alltid på samma ställe och är väl därför lätta att glömma bort. Man blir hemmablind.
    Såg just att du kommenterat hos Rosor och ruiner. Kommer du på nåt sätt att ersätta äggen i madeleinekakorna, blir jag glad om du delar med dig.
    Tack för fina bilderna!
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Jamen så vackert med dina stilleben/installationer...jag har också några madonnor som alltid får vara med! Grisen är ju för söt, den blir man riktigt glad av :)
    Söndag igen och dags att samla energi för en ny vecka!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  6. Häärliga bilder, fast jag inte gillar ansikten så värst.. ;-) Jag kollade på blommorna istället, ha ha. Syrenerna är ju underbara... snart så kommer nya! :-)

    Kraam Therese

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa