söndag 26 juni 2016

Klöverinspiration á la Sofiero



Salongen

Sofiero firar 150 år av kunglig tradition och grönskande nyfikenhet i år.  I orangeriet hyllas anläggningen med en utställning i överdåd med avstamp i 1800-talssalongen med medaljongtapeten på väggen, palmer i förmaket och den lyxiga schäslongen i centrum.

Här ser vi den fantastiska mattan på golvet - skapad enbart av två olika sorters klöver som kontrasterar och lyfter fram varandra.




Medaljongtapeten på väggen i form av olika sorters växter som vävts ihop med konstnärlig hand av trädgårdsdesigner Sara Bratt.




"Medaljongtapeten" på nära håll. 1800-talets stilideal är draget till sin spets i den här fantastiska utställningen och lika aktuell i dag som för 150 år sedan.




Palmer och starka färger som orange i planteringen till vänster medan "klövermattan" ses till höger. Palmerna har blivit moderna igen och ses både i inredningsreportage anno 1866 som 2016.




Inspirerande matta

"Klövermattan" var väldigt inspirerande - kan tänka mig att man kan plantera de olika sorterna klöver i samma sorts krukor i olika storlekar och blanda dom hej vilt på olika höjder för att skapa dynamik. Eller sätta några stycken i en låda så har man en egen "klövermatta".  Får bli ett lagomt stort semesterprojekt !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner  - i nästa inlägg blir det inspiration från Provence. Har nyss landat i ett uppfriskande svenskt sommarregn efter en riktigt het semestervecka!
Kram/Isa

9 kommentarer:

  1. Inspirerande må jag säga! Så vackra bilder...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Dr satte alla mina sinnen igång tillverkningen. Så häftigt både mattan och tapeten. Det får jag klura på till nästa år.Tack för tipset.
    Ha det gott i veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Ljuvligt! Ja, Sofiero är verkligen vackert! Det brukar bli ett besök dit några gånger om året.
    Ha en fin vecka!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt fint. Sofiero är underbart,men jag ser också fram emot bilder från Provence.
    Välkommen hem.
    Kram Luna

    SvaraRadera
  5. Gillade verkligen klövermattan :) Den där med purpurfärgade blad är helt magisk i färgen :) Synd att de är ettåriga !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  6. Men så läckert....helt underbart...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  7. Vilken annorlunda utställning! Klövermattan är ju annorlunda och jättesöt! Du inspirerar med dina bilder och jag ser verkligen fram emot att följa med till Provence!
    "Det lilla bageriet på Strandpromenaden" av Jenny Colgan har jag läst och tyckte mycket om! Men jag uppskattar tipset! Uppföljaren, Sommar på strandpromenaden, har jag nyss läst, inte riktigt lika bra om du frågar mig.

    Ha en fin kväll!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  8. Underbara färger i klövermattan. Hoppas att jag får chans att se utställningen innan den stänger, om den inte redan gjort det! Kram Elin

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa