tisdag 28 juni 2016

Inspiration från Provence - del 1. Prärie och lavendel

Lilla F kollar in vattnet som strilar ner i brunnen

Borta bra men hemma bäst

Har aldrig uppskattat ett svalt sommarregn hemma i Sverige så mycket som efter en riktigt het sommarvecka i Provence. Ibland visade temperaturen över 35 grader i skuggan. Då var det skönt att det fanns vattenfontäner lite varstans att svalka sig med som här i Botaniska trädgården i närheten av Grasse.




En lavendellund

Det är precis så här jag vill ha det framför växthuset. Lavendellund tillsammans med Nordens olivträd, silverpäron istället för äkta olivträd som på bilden.

I Provence är lavendeln gigantisk. Vilket kanske inte framgår av bilden. Själva bladverket är bara som en liten grå kulle medan lavendelstråna är enormt långa och vajande. Och väldoftande.




På parfymfabriken där vi var innan Botaniska menade guiden att lavendel skall växa på 500m höjd för att vara äkta. Allt annat var "fejklavendel" - i alla fall i doftbranschen !




På Botaniska fick jag äntligen se lavendelfält. I den här delen av Provence i närheten av Nice är dom inte så vanliga som i området runt Avignon där jag reste för ca 10 år sedan på en fantastisk Lavendelresa.




Botaniska bjöd förutom på lavendelfält också på en väldigt vacker prärie.




Mitt i prärien hade man slagit en slingrande stig genom hela härligheten så man kunde uppleva prärien på närmare håll.




Gurkört var en av växterna som bidrog till präriens skönhet.




Alla färgnyanser som den här oranga vallmon behövs för att skapa helheten.




Det fanns färdiga präriefröpåsar att köpa i receptionen men det glömde jag tyvärr bort i den stekande värmen. En påse för 10 EURO räckte till 7 kvm vilket kanske är perfekt storlek för en prärie i en vanlig villaträdgård.




Älskar dofterna, smakerna och stämningen i Provence. Fjärilarna är enorma och fladdrar gärna över lavendel- och rosmarinhäckarna.




Ja - här växer rosmarinen som häck. Det var bara att gå ut och klippa av små buketter som smaksättare till middagsmaten.




Sakta och inte för fort

Efter de dagliga utflykterna var det superskönt att omfamnas av det uppfriskande vattnet i poolen på eftermiddagarna. Det var lätt att anamma det provensalska ordspråket i vår lilla lugna bergsby en bit norr om Nice: "Sakta på förmiddagen, och inte för fort på eftermiddagen". Fast det måste fransmännen totalt ha förträngt i trafiken - för de körde som galningar på de smala slingrande vägarna!

Nu gäller det att hålla kvar semesterfeelingen i sinnet när jag går in på sista jobbveckan innan den "riktiga" semestern startar och njuta av tanken på de härliga dagarna i Provence.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. SÅ himla vackert med lavendel! Men jag mår såå illa av lukten, och får sprängande huvudvärk. Så här hemma får det bli andra lila saker istället.. :-)

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt synd bara att det var lite för varmt då men ska man inte jobba går det ju an. Härliga lavendelfält. som det varit nu får vi nog fin lavendel här med att glädjas åt. Äng det är vackert men inget för mig och min koloni.
    Ha det gott i veckan
    kram Meta

    SvaraRadera
  3. Jag är ingen globetrotter men någon gång vill jag gärna resa till Frankrike, Paris i all ära men en resa runt vinodlingarna, den franska landsbygden och pittoreska byar lockar mer..mycket mer ! Härligt att få ta del av dina bilder ser underbart ut ! :)
    Lavendeln är fantastisk på alla sätt men hos mig trivs den inte :( Ny gick fem plantor ut i vintras och tre överlevde men en snäll granne överaskade mig med nya sticklingar så jag ger inte upp ! Tycker ju om dem så mycket :)
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  4. Vad fint och vackert det är, Kan förstå att det var gott med svalka.
    Ha en fin dag

    SvaraRadera
  5. Så vackert i Provence. Det är en del av Frankrike jag gillar skarpt och återvänder till. Alla resor ger inspiration men ibland kan man liksom inte översätta det till sin egen tillvaro utan det blir ren och skär upplevelse, bara, och det är gott nog. Men Provence kan man liksom relatera till. Inte bara lavendeln.
    //Helene

    SvaraRadera
  6. .... och nu fick jag en idé att flytta över lite gurkört i örtalandet i söder. Den fanns där tidigare minns jag nu.
    Tack för underbara bilder från Provence både här och i de senaste inläggen. Jag är ju en Italienvän men det är nästan samma sak och samma känsla.
    Kram Luna

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa