tisdag 3 maj 2016

Det är bara att konstatera ...


... att mina klätterrosor är ett minne blott

Tur att jag har henne på bild i alla fall - Wrams Gunnarstorp, för i vinter har hon frusit ner totalt och bara lämnat svarta stammar efter sig.




Drömmen som dog

I går klippte jag ner henne och konstaterade att tyvärr blev aldrig drömmen sann. Drömmen om ett gammalt grånat pilträd inklätt med massor med rosor. Drömmen dog någonstans mitt i. Halvvägs till himlen. Båda rosorna dog i vinter. Det är bara att gräva upp och börja om från början med något annat än rosor.




Lever de kaxiga damerna ?

De kaxiga damerna i ruinrabatten rönte också samma öde. Etude.  Fast dom har jag inte gett upp hoppet om än. Lite grönt finns längs ner på stammarna så jag hoppas locka upp henne till livet igen. Ha tålamod och gödsla och vattna bra. Fast frågan är om hon hämtar sig ?




Kortvariga gäster

Här är fler godingar som mer eller mindre försvunnit de senaste åren. Med den vita på stora bilden blev bekantskapen väldigt kort - några få år tror jag, sedan har jag inte sett till henne. Karin Blixen var en flitig gäst under flera år men fick sig en knäck för några år sedan och i år tror jag det är helt kört. Liksom för New Dawnrosen vid portalen och två till klätterrosor. Rosor är nog inte den här trädgårdens grej (eller snarare min) förutom vresrosor och krukrosor då.

Så nu funderar jag som bäst på - VAD skall jag sätta istället ?
Kaprifoler kanske och Klockrankan är en växt jag hoppas mycket på i sommar - skall ju kunna klä in mycket yta och blomma överdådigt (när den själv vill).
Tips ?

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Om du letar efter klätterrosor som klarar upp till zon 5 så kanske...
    Har själv satt gammaldags buskrosor som klarar zon 5, och de mår utmärkt än så länge.
    Ha det bäst. Åsa

    SvaraRadera
  2. Dom här rosorna har ett speciellt liv tycker jag, jag har två buskrosor som är som du skriver bara svarta grenar och inget grön, där dessa är finns det två andar rosor som har mycket grönt, klockrankor ska vara jätte fina klättrare och blomma flitigt, jag hoppas att det blir fint vad du än sätter.
    <Önskar dig en trevlig dag

    SvaraRadera
  3. Jo du, det är många som har rosor som gått den vägen i år. Hos mig hoppas jag fortfarande på att de lever i roten. Mest ledsen är jag nog över min Madam Alfred Carrier om den har vandrat vidare.
    Du hittar säker nåt till ditt träd, du är bra på sånt
    Ha en fin och bra onsdag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Trist med rosorna. Vintern har ju inte varit så himla kall. Blir aldrig riktigt klok på när det händer, kallt - blåsigt - torrt, så växten ger upp. Det är inte helt lätt att svänga om när man haft en inre dröm. Hoppas du hittar något som du gillar.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Trist med rosorna, men vänta till midsommar innan du gräver upp. Är det liv i rötterna så kommer den till dess. Har haft turen med mig några gånger när jag har trott att det har varit kört...
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  6. Usch vad tråkigt med dina vackra rosor :( Så är trädgårdslivet...ibland går vissa växter bort och måste ersättas men det är trist när det händer ! Där är den där vackra ljusrosa nävan :) Vad heter den ? Klematisen "summersnow" Paul Farges ska ju klättra fort och kunna klä in hela hus har jag sett och läst...Vit och romantisk...om du vill täcka in fort menar jag ;)
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa