tisdag 24 november 2015

Leker bort trädgårdsabstinensen

Bild nr 1

Förvandlar bilder

Ibland är det kul att bara leka lite med bilderna man tagit. I vanliga fall gör jag inget med mina bilder utom att skapa collage i Picasa. Det är högst sällan jag beskär eller justerar i dom. Försöker ta bilderna så det går att använda dom direkt.

Dessutom tar jag mängder med bilder för att det är så himla kul även om jag bara har en vanlig kompaktkamera och ingen "riktig" kamera. Roligt att en del av bilderna ändå håller måttet för att medverka i olika reportage emellanåt - det är jag faktiskt lite stolt över.


Bild nr 2

Den tecknade världen

I Picasa kan man förvandla en vanlig bild till teckning. Det kan vara lite roligt att se sina bilder i tecknat format. Alla bilder i det här inlägget kommer från en och samma bild. Det är kul att se hur olika bilderna blir beroende på vilket verktyg man väljer!


Bild nr 3


Här har vi en variant som heter Hogiastil - tror jag. Råkade blanda ihop de olika bilderna när jag skapat dom - hihi.


Bild nr 4

Svart vit

Här har vi den svart-vita varianten. Kunde ha varit vanlig i början av förra seklet kanske. Hade vi levt då hade alla våra bilder sett ut så här - de få man hade tagit. Härligt att leva nu med den digitala världen tycker jag som gör det möjligt att frossa i antalet bilder - i alla fall i trädgårdssammanhang.


Bild nr 5


Kan det här vara den vanliga bilden jag tog eller har den fått ett lite mjukare fokus möjligen?


Bild nr 6


Här har vi en annan variant med mättade färgskalor. Det är väldigt enkelt att förvandla sina bilder i Picasa. Det är bara att markera bilden när man håller på och skapar sitt college och välja stil och prova sig fram.


Bild nr 7


Bilden i original som alla varianterna utgått från.


Bild nr 8


Här är en annan variant på det svart-vita temat. Blommorna framträder mycket klarare än i förra varianten.


Bild nr 9

Leker bort abstinensen

Ja - så där kan man hålla på och leka lite när man har trädgårdsabstinens en vanlig regntyngd tisdag i grå november. Prova själv får du se med dina egna bilder !

Vilken variant föredrar du av bilderna ? Själv är jag lite svag för den tecknade varianten - hade gärna klivit in i en sagobok om växthuset just nu och förvandlat mig till en liten trädgårdsfairy som fladdrat runt på ställen jag aldrig tidigare varit på i trädgården !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

11 kommentarer:

  1. Visst är det kul att leka lite ibland! ;)
    Femman blev en favorit för mig, den har härliga färger och är mjuk i tonen.

    Må gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Interesting transforming pictures !!
    Greetings

    SvaraRadera
  3. Jag gillar bild nr 3! Fast egentligen mest originalbilden...:-)
    Kram Elin

    SvaraRadera
  4. det där är kul. Jag har det i min kamera och använder en del ibland till bilder jag lägger ut. Men det roliga är att bara leka.
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Vilket roligt inlägg - visste inte att man kunde omvandla sina bilder i Picasa på det viset! Hälsningar Anna

    SvaraRadera
  6. Leka är alltid kul. Det är kul att samma bild kan förmedla så olika känslor när den får ett "filter på sig". ;)

    SvaraRadera
  7. Ja det är inte kameran som gör jobbet utan den bakom! Picasa har jag inte men det ser väldigt roligt ut, försöker "ta" bilderna direkt i kameran eftersom redigering är så himlans tidskrävande...
    Kul inlägg från dig Isa!
    Kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  8. Visst är det kul att fixa med bilder :) Tycker det är intressant hur annorlunda en bild ser ut i t.ex svartvitt. Konturer och former ändras på ett kick :) //Victoria

    SvaraRadera
  9. Kul att leka. Jag gillar originalet, tecknade och svartvita.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  10. Nu vill man verkligen göra nåt för att få bort trädgårdsabstinensen. Jag gillar oxå den ritade.
    Själv blev jag väldigt inspirerande av din kransbindning och tänker göra någon i morgon.

    Ha en skön helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
  11. Jo jag brukar testa det också. Ibland blir det faktiskt roligare och bättre och ibland väljer jag hellre originalet.
    Önskar dig en fin advent!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa