söndag 29 mars 2015

Påskpyntade lökar !



Slår ut lagom till påsk !

Kommer ni ihåg tulpanerna jag köpte med lökarna kvar ? Sist jag visade dom var den 16 mars och dom är fortfarande lika fina och kommer att slå ut lagom till påsk. Har sprutat ner i burken med blomspruta någon gång under den här tiden och sprutade igen idag för några blad har börjar bli lite gula.




Köpte med mig några fjädrar och ägg från Karl Fredriks monter på Örebromässan som också tipsade vid sitt föredrag om att köpa tulpanerna med lökarna kvar och sätta i en stor glasburk.




Fjädrar och ägg !

Tycker om den här varianten på fjädrarna och äggen. Ser inte så påskigt ut. Vet inte varför jag har så svårt för gult - kanske för att det brukar kännas som jag vill plocka bort allt gult direkt på annandag påsk. De här kan ju få sitta lite längre - det gör inget.




Växthuset - ett riktigt må-bra-ställe !

UNDERBART att få gå ut till växthuset en liten stund och pyssla lite. Få känna på stämningen och lugnet. Ett ställe där tiden stannar. Ett ställe som stänger ute alla ljud och filtrerar alla tankar. Mår aldrig så bra som när jag får vara ute i växthuset - så nu ser jag fram mot påsk och att få vara frisk!




Inspiration från förra året !

Tänkte visa några bilder från förra årets mässa (Nordiska Trädgårdar) på samma tema med vårlökar i glasburk. Otroligt vackert med blommande hyacinter eller tulpaner nere i glasburken. Dom har satt ner lökarna med jorden kvar.




Synd att stora glasburkar är så dyra om man skall köpa dom ute i affärerna. Hoppas hitta fler på loppis i sommar.




I år kom jag aldrig iväg till mässan. Fick ligga hemma i soffan och läsa trädgårdstidningar istället. Som tur är kommer det fler år och nya mässor. Så nu slukar jag alla inlägg från årets mässa som ni skriver.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

15 kommentarer:

  1. Det brukar inte bli varje år för mig heller, Det händer inte så mycket på mässorna mellan åren tycker jag.
    det är energislukande att gå där. Bilderna från förra året kan nästan vara från i år med. Mysigt med glasburkar är det vad man än har i dom.
    Ha en fin och skön söndag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt vilka hållbara tulpaner! Och supertips om tulpaner i glasburk, ska jag definitivt prova själv!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  3. Inga mässa för mig heller, men du har ju så mycket att njuta av hemma också.Tulpanerna så snygga och mycket påskigt utan att så mycket gult. Kul med fågelboet i burken bland lökarna. Håller med dig om att man tröttnar fortare om påsken är knallgul. Samma sak med julen, den är aldrig röd hos mig.
    Har inte hittat nån här som säljer tulpaner på lök, men ska hålla extra utkik till nästa år.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. Riktigt fint påskpynt. Har några hyacinter som inte slagit ut än, kanske skall sätta dem i en glasburk. Tack för tipset. Ha det gott/Marika

    SvaraRadera
  5. Tack ISA för att du tipsade om kryddtagetes. Jag blev helt förälskad på dina bilder. Och nu har jag köpt fröer på Trädgårdsmässan, två olika färger. Ser verkligen fram emot att lägga dem i jorden. Hoppas att sol och värme snart dyker upp.
    Du kan läsa mina upplevelser på mässan om du har lust.Har just lagt in på min blogg.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Sikke en skøn blog.... Tak for kigget..
    God påske
    Klem Susanne

    SvaraRadera
  7. Hej Isa!
    Åh vad jag funderar på hur jag skulle kunna efterhärma dessa fantastiska mässbilder med billiga medel. Några av mina hyacinter i rabatten har klarat sig undan Bambi, dem kan jag gräva upp. Glasburkar tycker jag också är ohyggligt dyra, men jag har nog någon gammal sparad från Lidl som det fanns oliver i. Inte lika snyggt, men burk. Frågan är om inte Ikea säljer prisvärda burkar med lock, jag får för mig det.
    Jag blir så glad att du hittade till min blogg, jag tittar ofta in hos dig, men hinner tyvärr sällan med kommentar. Alltid supersnygga bilder som förmedlar precis den känslan som man som trädgårdsmänniska jagar. Jag har bl inspirerats av dina blekgula storblommiga tagetes och sådde såna trots taskiga förhållanden (inget växthus). De är jättesnälla och kom allihop och är nu 10 cm stora. Lycka!
    Så på återseende!
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig och inspirerande blogg du har, kul att få titta runt och njuta!
    Kram Sussi på Stolpås

    SvaraRadera
  9. Så fint! Jag var på mässan, men det vart inte så mycket fotat.
    Jag vart inte sådär hejdlöst inspirerad av det som var gjort!

    Kul att strosa omkring i alla fall!

    Ha det gott, Glad Påsk! Kram Ewa :)

    SvaraRadera
  10. Det var ju fint med tulpanerna och jag kan ha lite svårt för gult jag med...varför? Bra fråga! Underbara bilder som vanligt och jag önskar dig en fortsatt skön påskvecka Isa...
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  11. Me han encantado tus ideas, felicidades por tu bloc.
    Te animo a echar un vistazo a mi post verás algunas ideas realmente interesantes, que creo te pueden inspirar. Deseo que pases un buen rato y espero que te guste y si es así y no eres seguidora espero que te hagas, gracias por visitarme. Elracodeldetall.blogspot.com

    SvaraRadera
  12. Underbara och inspirerande foton! Längtar efter ett växthus att kunna vara i. Rev mitt lilla gamla i höstas och planerar ett atriumrum av återbruk... så småningom. Visst är det trevlig med trädgårdsmässor. Stod i en monter förra året och njöt av allt det fina runt om. Inspiration. Fin påskhelg till dig!

    SvaraRadera
  13. Åhhhhh....så mycket fint!!!!
    Stor kram och GLAD PÅSK!
    Sofia

    SvaraRadera
  14. Ja det finns verkligen mycket fint och härlugt att titta på...och köpa nu när våren kommer. Jag njuter! Det blev ingen mässa för mig i år. Hanns inte med.
    Håller verkligen med dig om växthuspysslet. Så avkopplande och härligt för själen!
    Stora påskkramar
    Milla

    SvaraRadera
  15. Vakkert, alt sammen!
    God påske!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa