torsdag 26 mars 2015

Makens årliga tulpanchock och trevligt loppisfynd !



Trevligt fynd !

Igår när jag och en väninna som var på tillfälligt besök i staden tittade in på Myrorna efter en lång och trevlig lunch på den Grekiska kolgrillen hittade jag en gammal cykelkorg i väldigt bra skick. Vilket trevligt och gediget material dom tillverkade saker i förr - en helt annan känsla i hantverket än dagens sterila produktion.




I köksträdgården i sommar !

Hemma fick den fyllas med delar av makens årliga tulpanchock. Den ursprungliga buketten hann jag aldrig fota i år men njöt desto mer av i soffhörnet när jag låg utslagen i maginfluensa förra veckan.

Kan se den här trevliga korgen framför mig hängandes i köksträdgården i sommar med doftande kryddor eller pelargoner i.




Långvarig vänskap !

Visst är det fantastiskt med gammal vänskap som bara tar vid där man slutade sist även om det gått ett bra tag. Vi har känt varandra i 50 år och har delat mycket genom årens lopp, både glädjeämnen och livets stormar. Efter besöket på Myrorna tog vi oss genom den kalla blåsten till mysiga och hemtrevliga Märtas café och fortsatte pratstunden medan vinden ven utanför fönstret.




Makens tulpanchock !

Måste ju visa bild på makens tulpanchock från förra året.  50 st dubbla skönheter i en härlig krispig vårfärg. Det är så roligt och uppskattat att bli överraskad med en sån maffig bukett varje vår. Förra året stod den i växthuset och klarade sig jättelänge. I år har jag inte städat ur växthuset än utan väntar på varmare dagar med mer energi.




Kurerar och hoppas !

Här har tulpanerna slagit ut och det är trångt i soppterrinen om utrymmet !

Det här kalla vädret har gjort att jag nu drabbats av en rejäl förkylning och det är osäkert om resan till Nordiska trädgårdar blir av i morgon. Kurerar mig bäst jag kan och ger inte upp i första taget. Men att gå på mässa kräver en del energi så vi får se om mitt kurerande lyckas.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Komiskt...jag var också ute och fyndade just korgar i går. Håller som bäst på att mixtra lite med dem för att de ska se extra gamla och grånade ut.. ;)
    Underbara tulpaner!
    Kramis och krya på dig nu!
    Sofia

    SvaraRadera
  2. Så lekker kurv du fant, og herlige tulipaner. Godt å ha noe fint å se på når du er syk, riktig god bedring!
    Klem fra Signe.

    SvaraRadera
  3. Helt magiskt att få så fina blommor. korgen den skull jag gärna vilja ha hos mig. Tacka vet jag återvinning.
    Ha en fin dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Underbar gammal korg och vilket fång av tulpaner - lycka!
    Krya på dig nu och varm kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  5. Vad tråkigt det är när förkylningar sätter stopp för roliga saker. Krya på dig och trevlig helg ändå!

    Veronica

    SvaraRadera
  6. Väldigt fin cykelkorg och så många tulpaner!!!!

    Det är lätt att bli förkyld när det är så kallt ute. Jag hoppas också att inte min sätter stopp för mina mässbesök som inte är Nordiska trädgårdar i år utan andra närliggande.

    Krya på dig och grattis till din tio i topp placering hos Expressens Leva&Bo. Gissa om jag fick en chock att jag låg i topp. Tack för din gratulation till mig där.

    Kram Luna

    SvaraRadera
  7. Vilka underbara tulpaner och vilket fint fynd! Den cykelkorgen kan nog användas till mycket.
    Hoppas att du kryar på dig snabbt så du kan besöka mässan.
    Det är alltid så trevligt att titta in på din blogg och läsa dina omväxlande inlägg!
    Eva

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa