måndag 2 mars 2015

Mårbackan - en kär vän !



Favoritpelargon !

Min stora Mårbackapelargon har varit med mig i några år nu. Tror hon köptes på Plantmarknaden i Lindesberg sensommaren 2010 - fast egentligen består hon av tre plantor som samplanteras. Mårbackan är min absoluta favoritpelargon.




Ibland har hennes utslagna blommor varit en decimeter i omkrets och hela plantan har nästan exploderat av blomknoppar.





Hon trivs ju inte utomhus även om hon periodvis ändå får stå ute under värsta sommarhettan när det blir för varmt i växthuset. I växthuset tar hon plats - fast det är ju egentligen ett kärt bekymmer !




Här håller jag på att klippa av alla blommor inför det årets vinterförvaring. Under vintern får hon bo i förrådet tillsammans med alla andra pelargoner men eftersom hon är störst tar hon automatiskt den bästa platsen vid fönstret och under hela vintern kan man se henne kika ut genom fönstret.





Nu har jag precis plockat fram henne ur förrådet igen, klippt bort alla torra blad och toppat utväxta stänglar. Ny jord får hon inte varje år utan jag toppar med näringsfull jord och är generös med näring istället. Det är bara att hoppas att hon är lika blomvillig som tidigare.




Frossar i sticklingar !

Tio nya små Mårbackor fick hon ge liv till och fler lär det kanske bli. Vill kunna frossa i Mårbackor i växthuset i sommar och sedan är de så uppskattade att ge bort !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

14 kommentarer:

  1. Din Mårbackamamma är magnifik! Och tänk så många barn hon fått... de är fantastiska dessa pellisar! Ska till Plantagen i morgon och se om de fått hem några vita pelargoner till mitt köksfönster. Men det får nog bli vanliga zonaler. Har ingen möjlighet till övervintring längre.

    Må så gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Den mårbacka-pelargonen har du verkligen skött exemplariskt! Tror aldrig jag sett någon så praktfull!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Dom är fina och tacksamma, är inte så snäll med mina.
    Men tror jag ska bry mig lite mera nu, har också just klippt dem lite och fyllt på jord. Och många nya kan det bli om jag vill, står i vatten, men bättre att sätta dem direkt sticklingarna.

    Din är ju för praktfull!
    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  4. Mårbacka är en otrolig pelargon hur växtvillig som helst. Tills förra sommaren då ville den inte alls,. Tanig och dåligt med blommor. Vet inte vad som tog åt den.
    Har satt nya till i år hoppas de lyckas bättre.
    Det vore härligt att ha så fina som du har.
    Ha en fin dag
    kram Meta

    SvaraRadera
  5. Det var nog den största och vackraste Mårbackapelargon jag har sett! Så vacker den är! Jag har svårt att få Mårbackapelargoner att överleva vintrarna. Vet inte varför, men Zonalpelargonerna är betydligt lättare att övervintra.

    Vårvinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  6. Tjoho vilken mårbacka! Helt underbar...
    Ja det brukar vara den första pelargonen jag köper varje år, sen vårdar jag den som ett barn fram till hösten! Härliga bilder du visar, nu längtar jag ännu mer till sommaren!
    Kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  7. Härlig färg på din mårbacka och den verkar trivas och må väl.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  8. Fantastisk är den!! Jag är fruktansvärt dålig på just pelargoner. Tyvärr för jag tycker de är så vackra. Kan du inte göra ett inlägg med lite råd och tips till oss som inte är så bra?
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  9. Håller med..de är klart favoriten!
    Alltså dina är helt otroligt stora och vackra också...
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  10. Pelargoner i allmänhet är väldigt hemtrevliga och påminner om idylliska somrar på landet hos farmor och farfar.
    Din mårbackapelargon är fantastisk!

    Hälsningar från Skottland

    SvaraRadera
  11. Mårbacka är vacker. Jag fick nån ohyra i mina övervintrade pelargoner tyvärr. Som tur är klarade jag min äldsta som är tio år nu. En okänd pelargon, inköpt på Maxi en vår. Ska ta några sticklingar på henne när hon tagit sig. Fick va rätt radikal när jag klippte ner henne. Sticklingar är en härlig gå-bort-present tycker jag.

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  12. Åh så vackert du ser ut att ha de! Lite avis är man allt här nu ;)
    Hoppas du får en fin helg!

    SvaraRadera
  13. Villen underbar mårbacka! Jag har bara små varianter, men drömmer om att få ha nån stor och fin på min nya uteplats. Många fina & inspirerande bilder i din blogg!

    SvaraRadera
  14. Villen underbar mårbacka! Jag har bara små varianter, men drömmer om att få ha nån stor och fin på min nya uteplats. Många fina & inspirerande bilder i din blogg!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa