måndag 22 september 2014

Tänk att så lite kan förändra så mycket !




Vardagsrummet känns annorlunda med lite förnyelse !

I höst förnyar jag vardagsrummet med ny taklampa och kudde (den i zig-zagmönster), flyttar fram ullfilten och helt plötsligt känns vardagsrummet helt annorlunda.

I helgen var det riktigt ruggväder, regnet öste ner och stormen ven runt husknuten - då var det skönt att kura med tända ljus i favoritstakarna och mysa på fårskinnet i soffhörnet - och njuta av en ny lampa i taket.

Tänk att så lite kan göra så mycket !




Taklampan kommer från MIO, heter Hönö och finns i tre olika storlekar. Materialet är ljus bambu och blev en omedelbar förälskelse när jag såg den i katalogen - väl i affären knep jag den sista i mellanstorleken och blev väldigt nöjd!




I sommar har jag fyndat stora glasburkar på loppisar - helst  i såna där loppisar med skylt vid vägen - där burkarna står dammiga i ett hörn och väntar till ett riktigt fyndpris. Så användbara med några dekorativa kvistar från trädgården eller till värmeljus, kakor, stearinljus mm.




Ett annat favoritfynd är mina älsklingsljusstakar som jag aldrig slutar att förundras över. Jag och min vän historikern hittade dom på en antikmarknad i Nora för ett antal år sedan. Sedan dess står dom alltid på vardagsrumsbordet och har en alldeles speciell plats i mitt hjärta.




I den här staken kan man låta ljuset brinna ner helt och hållet och när det bara är en liten, liten stump kvar så gör den snillrika designen att stumpen trillar ner på fatet under och eftersom den har kupad kant ramlar ljuset aldrig utanför. Jag har sett liknande stakar men ingen så genialisk som den här !




Spännande höst !

I höst skall jag leta en "syster" till taklampan i form av en trebent golvlampa i samma stil för helt plötsligt inser jag att åren gått och att det kanske inte är så fräscht med en dammig sidenväxt i vardagsrummet år 2014.

Har nästan lite svårt att ta in att det är över tio år sedan jag och maken flyttade ihop (även om det ibland känns som tjugo)och två hem skulle bli ett. Efter tio år är det dags för lite uppfräschning och fortsätta upprustningen som kom av sig efter köksrenoveringen för sju år sedan.

Känns som det kommer att bli en spännande höst !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

6 kommentarer:


  1. Gokväll!

    Ja tänk vad tiden går.....och som du säger så "lite" gör så mycket! :-)

    Ha det bra i höstmörkret!

    Kram Helli!

    SvaraRadera
  2. Så fint ni har det och taklampan gillas. Naturmaterial över huvud taget tycker jag blir hemtrevligt.
    Glasburkar är jag riktigt svag för och så himla snyggt med denna lilla martornen eller vad det är. Och akvarellerna måste jag nämna också. Säg till om du tröttnar på dom.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Förnyelse på hösten är härligt det är en lång mörk vinter framför oss så att glädjas åt lite nytt är inte så dumt.Lampan är fin gillar den
    Ha en fin morgondag
    kram Meta

    SvaraRadera
  4. Den taklampan har jag sett i inredningstidningar! Jättesnygg verkligen! Blir fint med en syster i stället för sidenblomman där i hörnet;) Kul att förändra inomhus, såhär på hösten får man andra ögon. Ljusstakarna är annorlunda... så vackra, och tistlarna där i glascylindern... jättefina!

    En solig tisdag önskar jag dig!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Nu är man sugen på att ändra om lite inne också, håller med.
    Ett rum speciellt med stora fönster närmast trädården, brukar få sig en makeover varje höst, o lite nu och då med nya textilier eller kuddar och så.
    Men på sommaren står det helt still.
    Jag tänker jämnt, nää några mera kuddar ska jag inte ha.
    Och sen faller jag för frestelsen när jag är ute o ser mig runt i butiker efter annat. :)
    I år tror jag att det blir mera färg inne här.
    Gillar dina ljusstakar och myset du har!
    Ha drt gott, kram :)

    SvaraRadera
  6. Jag gillar din nya lampa - jättefin!
    Må så gott och ha en fortsatt bra vecka!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa