torsdag 14 oktober 2010

Sommarens pelargoner välkomnar i växthuset !


Jag trodde först att mina små pelargonsticklingar som släpades med hem från Skånesemestern i somras var engelska pelargoner men nu när jag läser ordentligt på namnskylten så står det faktiskt Angel. Tip Top Duet Angel, Velvet Duet Angel och Daphne.

"Änglapelargonerna påminner om engelska pelargoner, men de har betydligt mindre blommor och blad. Detta kompenseras av att blommorna istället är desto fler. Blomningen är långvarigare än hos de engelska pelargonerna, och de tål också att stå utomhus i väder och vind mycket bättre" läser jag på Pelargonsällskapets hemsida om Änglapelargoner.

Änglapelargonernas blad har också en aromatisk doft. Det luktar citron när man gnuggar dem mellan fingrarna.

Känns så fint att komma in i växthuset från höstvindarna där löven yr runt fötterna och mötas av blommande pelargoner, för det är först nu efter en tid i växthuset som de börjat blomma !


Och den stora Mårbackapelargonen blommar obekymrat vidare .. precis som om inte hösten alls blomstrar i rött, gult och gyllende där ute och temperaturen sjunker för varje dag.

Än så länge går det ju bra att ha dom i växthuset, men sedan vill de ju stå 10-15 grader varmt och mörkt för att överleva vintern. Ju mörkare och kallare desto mindre vatten.

Får försöka göra plats för dom i förrådet och komma ihåg och vattna dom emellanåt för där finns fönster som släpper in ljus, så det går inte att helt glömma bort dom.

Var förvarar du dina pelargoner under vinter ?

5 kommentarer:

  1. Mina stackare, de tar frosten ... har ingenstans att förvara de ... så många andra blommor att ha plats för.

    SvaraRadera
  2. Har ett 'övervintringsrum' där jag förvarar alla växter under lysrör, bla. Pelargonerna. Insåg nu i höstas att jag hade för många så mina kamrater fick 'ärva' några krukor.
    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  3. Har inga pelargoner alls som jag övervintar.... Men saknar ett övervintringsställe ändå för andra växter.... Det är ett återkommande problem vad man ska göra av allt.........

    Vad fint att ha blommande pelargoner nu i växthuset... att förlänga säsongen lite....

    Ha det fint i helgen!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  4. Mina pellisar finns inne, lite svalare men vattnas en skvätt i veckan. Just nu så blommar de fint, sen så klipper jag ner dem. Har en del vildpelargoner och de finns att beskåda i vardagsrummet. Änglapelargoner tycker jag också om, Swedish angel är mycket blomvillig. Men jag har fått dragit ner på mitt samlande, inget utrymme. Ha en skön helg, kram Åsa

    SvaraRadera
  5. Dina pelargoner är så fina! Har en änglapelaron för första året och den har blommat vackert men nu har den och många andra pelargoner fått föja med till jobbet där vi har ett förråd som är nästan mörkt och lagom kallt- Hoppas verkligen att de klarar sig. Jag brukar alltid spara några i fönstren som vanliga krukväxter ifall de inte skulle klara övervintringen i förrådet.
    Härligt att läsa din blogg!
    Ha det gott! Eva

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa