söndag 10 oktober 2010

Lökar, lökar, lökar och rådjuren går på åkern !


Just i dag när paketet med alla beställda lökarna från Odla.nu kom nerdimpande har vi sett den största hjorden med rådjur på åratal gå och beta på åkern 100m från huset !

Men va sjutton ... man får hoppas att det blir en mild vinter, mycket ätbart i skogen och preparera tomtgränsen med blodmjöl så ska det nog gå bra !

Det är så roligt när paketen med lökar eller beställda växter anländer ... man har liksom glömt bort vad man har beställt och blir lite överraskad... eller hur ?

Den här Triumphtulpanen är en ny bekantskap och känns lite "rörig" så den får nog bo i kruka så man kan flytta runt den för att hitta ett ställe där den passar in.

Jag vill ju ha "lugna färgställningar" i mina blommor .. så jag vet inte vad som flög i mig ... även om lila är en favoritfärg.

Det var ju inte länge sedan jag skrev om tulpaner så det kanske blir lite upprepning .. hoppas ni har överseende med tulpanivern som griper tag i en ...



Spring Green är ju en favorit sedan tidigare så det var bara att fylla upp planteringen och sedan skapade jag en ny i ruinen vid klematisarna så man kan sitta där också och njuta till våren !


Jag testar Blue Diamond igen ... även om den hade "fel färg" som blev rätt ändå !


Den får bo tillsammans med Angelique som också är en dubbelblommande tulpan som jag tror matchar och har samma blomningstid. Har fyllt upp de tidigare planteringarna i perennalandet och ser med spänning fram emot våren !


Och så drömmer jag naturligtsvis om en krokusäng .. likt den vid Södra Station i Örebro ... och allt börjar ju med ett första steg så min lilla påse är i alla fall startskottet till en här i trädgården ! Visst förökar den sig snabbt om den trivs eller är det snödropparna ?


Här har vi haft en en härlig helg med strålande väder även om värmen kommit sent på dagen och en liten igelkott har hållt mig sällskap i trädgården. Totalt orädd har den lapat sol mitt på gräsmattan. Mysigt med en kotte i trädgården !


Helgen avslutades med växthusfika ! Bäst och passa på innan farbror Frost stampar i farstun och vägrar ge sig av !

Ha det så gott alla bloggvänner !

Kram/isa

3 kommentarer:

  1. Tjusiga tulpaner..... Har också satt Blue Diamond... blir spännande att se vilken färg den kommer ha... Mixblandingen av triumph-tuplanerna ser riktigt snygg ut.... En krokusäng vore inte helt fel.....Visst längtar man så till våren nu när man fått ner alla lökar.... Man vill ju se resultatet..... Å några rådjur tänker vi inte tillåta.... Håller redan på att tänka ut hur de ska motas...... Nu gäller det att ha tålamod i några månader.... Vet inte hur det ska gå bara ;-)

    Så mysigt att kunna sitta och äta i växthuset.... Hos mig får knappt en stol plats....

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  2. Angelique har jag också köpt nu i år. Den är jätte söt. Spring green är en sort som jag har kikat lite extra på. Snygg...Spännande att se hur det blir till våren. Jag är också sådär att jag nästan glömt vad jag köpt:-)Kram

    SvaraRadera
  3. Det bliver et smukt syn til foråret Isa, med alle de smukke tulipaner.

    Jeg læste engang i et haveblad et råd mod rådyrene og deres hang til tulipaner. Hvis man sprøjter lidt parfume ud på bladene når de kommer op, og med jævne mellemrum så skulle rådyrene gå uden om :0)

    Ved ikke om den holder, men det er da et forsøg værd :0)

    Hav en god dag
    Dorthe

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa