måndag 29 januari 2024

Svensk allmoge möter rustikt franskt i Provenceturkost

 

Samlingen växer

Har under årens lopp samlat på mig vaser av återbrukat glas som skimrar så vackert när ljuset lyser på glaset. På bilden är det bara två st ur den växande samlingen och jag faller direkt jag kliver innanför dörren till någon butik som säljer dessa dyrgripar. 

Den stora vasen hittade jag på en av mina favoritbutiker på Österlen " En liten bit av medelhavet" i Hammenhög och den andra utan blommor på byggnadsvårdsbutiken Ovolin här hemma i Örebro. Båda har ett begränsat sortiment och på Ovolin köpte jag den sista som stod på det vackra allmogebordet med kvistar smakfullt dekorerade från en vinbärsbuske. Ägaren drog ut kvistarna, tömde vasen och jag gick lycklig ut med dyrgripen i famnen.



Som på beställning

Nu har jag hittat ett skåp till mina älskade vaser och dessutom i favoritfärgen Provenceturkos. Det här skåpet känns som svensk allmoge möter rustika Frankrike och för min del kan det inte bli bättre. Dessutom är det målade franska liljor på dörrarna på skåpet - som på beställning. 

Hittade skåpet på en för mig ny auktionsfirma i Västerås och funderade länge innan jag slutligen la ett bud i sista minuten hur jag skulle få hem det då fraktkostnaden från auktionsfirman var för dyr och skulle kosta dubbelt så mycket som själva skåpet. Som tur är bor äldste sonen i Västerås som rycker ut och hämtar hem skåpet från auktionsfirman. Så tacksam. 



Öppet blev ännu bättre

När man öppnar skåpet blir det ännu bättre med massor av fladdrande fjärilar tapetserade på väggen. Kan för min inre syn se mina samlade vaser passa in perfekt i skåpet som skall få flytta in i växthuset vid hemkomsten istället för dörren som har samma mått som skåpet. Dörren skall få flytta ut i trädgården där jag har andra planer för den. 

Innerdörrarna kommer jag också att måla för dom blir perfekta att hänga kransar och annat roligt på som man vill exponera och pynta upp med. 



Så roligt att inreda

Det är alltså dörren som står lutad mot väggen som jag kommer att byta ut mot skåpet och nu är det bara att hoppas att det blir lika bra som i mina inre bilder. Är så glad att jag kan inreda mitt växthus precis som jag vill och gå all in i mitt skapande. 



Söker sina kompisar

Den här rostiga fjärilen kommer garanterat att på något sätt få flytta in i skåpet någonstans till sina andra kompisar. Ser nu att mina fönsterluckor har en helt annan färg än det nya skåpet men det blir nog bra ändå. 



Pelargondamerna tillför charm, färg och liv

Uppe på skåpet skall några av mina många pelargondamer få flytta in för jag behöver mycket plats åt dom i år eftersom även pelargonsamlingen stadigt utökas. Den rosa färgtonen på pelargonerna är så vacker till den turkosgröna färgen. 



Snart februari - jippie !

Det finns ju även plats under skåpet där jag tänker mig några zinkvattenkannor (även den samlingen börjar bli stor) eller den stora damejeannen om den får plats. Och även en låda som går att dra ut som kan inhysa några pelargonsmåttingar. Åhh det skall bli så kul när skåpet väl anländer till växthuset. 

Härligt att drömma om kommande blomstrande trädgårdssäsong och snart går vi in i februari. Jippie ! Snart, snart är vi där !

Ha det så gott alla trädgårdvänner !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Grattis till fina skåpet! Som du så tror jag det kommer bli superduperbra i ditt växthus. Så roligt när bitarna faller på plats!
    Ha det gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Eva-Mari !
      Helt otroligt att man kan hitta ett skåp som motsvarar mina drömmar och lite till. Nu hoppas jag bara att skåpet är så fantastiskt i verkligheten också som jag tror.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Piękna szafka. Cudowne dekoracje tworzysz. Niezwykły klimat.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla - så roligt att du hittat hit !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Ciao! Siamo davvero vicini alla bella stagione per noi amanti del giardino :D

    I gerani sono molto belli e anche il colore del tuo allestimento!

    Buona fine d'inverno!

    SvaraRadera
  4. Hej Isa!
    Vilket härligt skåp, det passar bra in hos dig. Ljuvliga bilder.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika !
      Tusen tack - ibland skall man ha tur !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa