onsdag 24 januari 2024

Loppad kaffekopp med sittpinne för fågelmat i trädgården

 

Lite lyxmat åt pippisarna

Det har varit så mycket snö och kyla att jag inte tagit mig ut till trädet där jag hängt upp fågelmataren men i går var det nästan 7 grader varmt och snön smält bort till stora delar så då gick det bra. Gjorde lite extra lyxig fågelmat åt de små vännerna bl.a. i en kaffekopp från loppis och sittpinne från trädgården och hängde upp. Nu hoppas jag dom hittar hit igen och uppskattar maten - fett, nötter, frön, gryn och mandarinskal kan vara vad en liten pippi behöver i januarivintern.

HÄR hittar du ett tidigare inlägg på receptet till fågelmaten - den här gången tog jag det jag hade hemma som havregryn stället för så mycket nötter osv. 

Ha det så gott alla trädgårdsväner !
Kram/Isa 

8 kommentarer:

  1. Hvor tar du det fra? Jeg synes jeg har mye fantasi jeg, men du går meg en høy gang. Utrolig nydelig med den koppen i treet. Da kan fuglene kose seg i vinter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian !
      Det är så kul att skapa och vara kreativ - mår så bra av det. Hoppas fåglarna uppskattar kopparna - det brukar ta ett tag innan de hittar till nytt som hängs upp.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Hej Isa!
    Jag gjorde egen fågelmat en vinter precis som du med en massa godsaker, men det var inte i fåglarnas smak. Har börjat köpa färdiga med olika blandning i kokosskal och formade som kottar. De är inte heller populära. Däremot äter de av alla frön och energibaren eller korven är riktigt populär.
    Jättefin kopp.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika !
      Så tråkigt att dom ratade godsakerna. Har gjort dessa varje vinter och det tar tid innan dom hittar dit men sedan äter dom upp allt. Hoppas dom gör det i år också !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Vilken lyxig mat för de små pippisarna. . .de uppskattar säkert både mat & rosenkopp! :-)
    Ha det så bra!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Syrran !
      Så kul att du tittar in!
      Hoppas pippisarna hittar till godsakerna - ibland tror jag att dom är lite rädda för nytt man hänger upp som dom inte ser direkt vad det är. Det brukar dock lösa sig till slut.
      Ha det så gott!
      Kram/Isa

      Radera
  4. Det var et nydelig skap. Du finner så mye fint,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lillian !
      Så nöjd med inköpet !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa