söndag 13 augusti 2023

Varierad bukett, långa luktärtsstjälkar och dåligt minne

 

Farmor, kommer du ihåg ?

Hon kom inskuttande i växthuset och frågade: 

- Farmor, kommer du ihåg vad du sa förra gången?

Jag rannsakade mitt minne där jag stod som målarassistent till äldsta sonen på den höga stegen som stod lutad mot växthusgaveln men hittade ingenting.

- Nää, sa jag.

- Jo, jag skulle få en stor bukett med blommor!

Ja, nu kom jag ihåg. Sist hon var här tillsammans med lillasyster och pappa fick hon en avklippt pelargonblomma som hon vårdade ömt. Pga att dom den gången åkte buss och tåg var det svårt att även forsla en blombukett, så jag lovade henne att nästa gång skulle vi plocka en stor bukett med hem.  



Botaniserade i trädgården

Medan dom åkte på cirkusbesök botaniserade jag i trädgården efter blommor att plocka till buketten. Efter allt regnande såg det mesta bedrövligt ut men några godingar hittade jag i alla fall. 

Snapdragon Potomac Lavender, sommarblomma med fröer från Florea

Inte kantnepeta, perenn från långa perennrabatten

Dubbel vitpytta Marschmallows, perenn från vildvackra rabatten

Höstflox, perenn från långa perennrabatten

Zinnia Elegans Peach & cream Mix, sommarblomma med fröer från Florea

Jätteverbena, egna fröer

Luktärt High Society, sommarblomma med fröer från Blomstersafari Brantevik

Tandpetarsilja, sommarblomma med fröer från Impecta

Utanför bild, rosenskära Rubenzia.



Snapdragon = Lejongap ?

Snapdragon har jag inte dragit upp tidigare och vad jag förstår är det en Lejongap. En del toppade jag vilket jag är tacksam för nu så det kommer fler raringar att klippa av till buketter. 



Vacker men saknar den "vanliga"

Rosenskäran Rubenzia kämpar i regnet men jag upplever att hon inte står så länge i vas dessutom saknar jag den vanliga som jag inte sådde i år. Så den åker upp på listan till nästa år - gillar mångfalden.



En varierad bukett till barnbarnet

Det blev en väldigt varierad bukett barnbarnet och hennes syster fick med sig hem som jag hoppas dom skall kunna njuta av länge. Nästa gång får dom själva följa med runt i trädgården och plocka nya blomster när solen och värmen förhoppningsvis återvänder och astrarna och solrosorna blommar för fullt. 



Långa stjälkar

Luktärtorna plockar jag av hela tiden och just High Society har långa stjälkar som passar bra i vas och buketter. Det skall jag tänka på till nästa år - att dra upp luktärter med långa stjälkar som är lättplockade och inte lika lätt trasslar in sig i varandra. 




Bedårande omfamning

Luktärten April in Paris ( tidigare High Scent) är också bedårande med sina skira purpurfärgade kanter som omfamnar blomman. Upplever att jag skulle ha behövt gödsla mycket mer för att få till den där överdådiga blomningen av sommarblommorna men det är ju inte försent än. Att vattna med nässelvatten har ju inte liksom varit aktuellt i regnvädret. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - nu hoppas vi på solglimtar till veckan !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Det var verkligen en vacker bukett. Så roligt när man kan gå ut och plocka in från egen trädgård. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pia !
      Ja, det är verkligen en rikedom att kunna plocka egna buketter - så tacksam !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Ohhh barndomsminner kommer til meg. Når jeg besøkte min oldemor i hennes bugnende hage, og jeg fikk plukke med blomster hjem. Det er gode minner det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillian !
      Vilket underbart minne - ett sånt som sätter avtryck !
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa