tisdag 13 juli 2021

Nu börjar solarna lysa i Blomstergården

 

Dags för flytt

Rugosarosorna som spritt sig från rosenhäcken bakom Blomstergården tar över mer och mer och det är nog dags att flytta fram ängeln på sin piedestal till en annan plats. En mer framstående plats där hon kan ha överblick över sina domäner och kasta ett vakande öga på växterna. Nu skyms hon rejält med rosengrenarna hängande över överkroppen så ansiktet försvinner i grönskan. Hon förtjänar verkligen att flyttas fram i ljuset och få sola sig lite.



Lyser som solar

Blomstergården är ett av de ställen i trädgården jag känner att jag inte riktigt hunnit med och det får bli som det blir i år. Det är i alla fall underbart att solrosorna och zinniorna har börjat blomma. De lyser upp hela gården med sin blomsterglädje och solrosorna har rejäla och kraftfulla knoppar så det finns hopp om många solar de kommande veckorna. Underbart. 



Pastelliga skönheter

I år fick jag aldrig ner några fröer av sommarrudbeckian Sahara men den här vackra zinnian påminner om Sahara och är minst lika välkommen. Flera år i rad har jag sått zinnia tidigt vilket jag aldrig kommer att göra igen, flera plantor har dött drunkningsdöden - hon tål att väntas på och skall sås sent då blir hon som vackrast.




Ta det som ett hot lilla vän

Är så glad över min rostiga blomsterbåge till Blomstergården fast tyvärr är jag inte helt övertygad om att klockrankan kommer att sätta knopp i år och klä in den med sina ljuvliga purpurfärgade blomster. Jag håller tummarna och matar henne med både hönsgödsel och nässelvatten. Till hösten ska en ros få flytta in för det har hela tiden varit andemeningen och sätter inte klockrankan knoppar så ryker hon i september. Ta det som ett hot lilla vän. 



Hade föredragit lila/rosa men är lika glad ändå

Jag drog upp egna plantor från frö av lobelia och blandade olika sorter - egentligen älskar jag dom lilafärgade men nu blev det blått för hela slanten. Är lika glad för det. 



Går i väntans tider

Den blå färgen blev ju en kontrast mot de lilafärgade Stjärnöga i de stora olivkrukorna framför växthuset. I bakgrunden är rosenskäran på gång i sitt degtråg i Blomstergården - ingenting är som väntans tider, går flera rundor varje dag och spanar och snart, mycket snart spricker den gula dubbla sommarrudbeckian upp - en nykomling i gården för i år. 




Lite rufsigt och vilt är det i min trädgård - precis som jag vill ha den. Älskar när växterna nästlar in sig i varandra och tar plats och får växa fritt. 




Ute på nya vägar

Rosa svartögat har satt ordentlig fart och har klätt in hela klättertornet och letar sig nya vägar. Funderar på att ta fram en sänggavel som står bakom växthuset så hon skall få något mer att klättra på. Den är inte så hög men ganska bred så jag är osäker på om den passar,  får mäta och testa.

Här har det regnat och åskat igen under dagen och jag blir helt utslagen av åska - det blir bara värre med åren verkar det som. Ligger i en hög på sängen och försöker överleva medan åskan mullrar över himlen. Hoppas det blir lugnt nu när den dragit över.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra!
Kram/Isa

5 kommentarer:

  1. Sinulla on kaunis puutarha ja täynnä ihania kukkia 🤗❤

    SvaraRadera
  2. Hej Isa!
    Så mycket fint, Zinnia är en tacksam växt att så, färgen på din är riktigt snygg. Här kommer Sahara att blomma men troligen inte klockrankan. Tror jag ger upp den, nu blir det tredje året i rad utan en endaste blomma. Har en likadan kombo som du med blå lobelia och lila stjärnöga. De lila lobeliorna räckte inte till alla krukor. Men de är fina, oavsett färg. Har en dubbel mörkröd rosenskära, så snygg.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  3. Så fina bilder! Vill bara tala om att Blomstermoroten jag vann hos dig nu blommar och är som små konstverk. Har många knoppar på klockrtankan efter växthusväggen men den har inte slagit ut. I fjol kom den ju lagom till frosten men i år startade jag den tidigare så hoppas på klockor. Sahara har jag sått tror jag har några få på gång men de har varit så kinkiga eller blivit snigelmat tyvärr.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder på Zinnia. Jag har drivit upp många men några har inte klarat sig och några har sniglarna förstört, men de som överlevt njuter jag av.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa