onsdag 28 juli 2021

Surr i Bigården, Jungfruhirs och ett trevligt sammelsurium



Blomsterflor på Norrvikens trädgårdar

På vår väg ner till årets ljuvligaste årliga semester på Österlen for vi över Halmstad i år för maken skulle besöka en häst på vägen så då passade det ju så bra att även åka en sväng förbi Norrvikens Trädgårdar i Båstad. En av mina stora inspiratörer, Hanna Wendelbo hade skapat ett blomsterflor på temat "Surr i Bigården" i parken och den ville jag inte missa när man ändå var i närheten. 

Nu åkte vi ner en söndag så det var extra många besökare i parken och inte helt lätt att fota. Samtidigt var det roligt att så många hade hittat dit och var intresserade. Många barnfamiljer till min stora förvåning.




Ett trevligt sammelsurium

Det var ett helt underbart blomsterflor Hanna skapat för våra bevingade vänner. Ett trevligt sammelsurium av växter som mängder av olika sorters rosenskära, skir slöjsilja, sprakande jättevädd och lysande rudbeckia.




Här syns en del av växterna Hanna planterat - verkligen en lista att bli inspirerad av till nästa sommars myllrande blomsterglädje. 



Magi och ljuv musik

Den här kombinationen tilltalade mig lite extra - rosenskära Cosmos Xanthos, en ljuvlig ljusgul pigg skönhet tillsammans med klinten Black Boy. Det uppstår magi och ljuv musik i det oväntade mötet. Båda får gärna flytta in i Blomstergården nästa år.




Blir inte alltid som man tänkt sig

När jag planerade lådorna i Blomstergården under vintern så var det ju något sånt här jag ville ha, men sen när jag satte ut plantor och sådde så gjorde jag inte så i alla fall. Varför vet jag inte. Huller om bullermetoden skall absolut anammas i fortsättningen, då blir det levande på plats också. I år är det mer struktur i Blomstergården med olika sorter i egna grupper. Och jag väntar fortfarande på att bl.a. astrar, dahlior och rosenskäror skall knoppas och börja visa sig - den som väntar på något gott väntar alldeles för länge i det här fallet. 




Graciösa plymer

Fast gräset Jungfruhirs har slagit ut i graciösa plymer som kommer att bli helt underbara i buketter när allt annat kommit i fatt och blommar. 



Hungrig och väntar på leverans !!

Hon slår ut som i fontäner och "duschar" sin omgivning med skönhet. Henne drog jag upp massor av plantor av så det känns kul att kunna strössla med i kommande framtida buketter. I brist på eget får jag nog ge mig iväg till en självplock för sommarblommor för att stilla hungern så länge. 

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra !
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. Vilket härligt stopp på semestern! Hanna Wendelbo är en stor inspirationskälla både med blommor och akvarell. LJUVLIGA bilder och nu har jag en lista med blommiga tips till en pallkrage nästa år...
    Ha en fin semester Isa! Längtar att se mer bilder :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa