torsdag 20 april 2017

Arabian Night



Makens dahlior

Maken hade både rosbuskar och dahliaknölar när jag flyttade in 2003. Med åren blev dahliaknölarna Arabian Night enorma och det gick lätt att dela och få nya knölar av de gamla plantorna. Kom ihåg bara när du delar dahliaknölar att du måste dela plantan mitt itu så du får med "toppen" på både delarna för det är där växten kommer upp. Bara en knöl ger ingen planta.




Förnyar

Fast de senaste åren har vi saknat Arabian Night för ett år kom de inte i jorden och sedan förtvinade dom i sin korg i förrådet. Ibland orkar man inte med allt man vill. Så nu håller jag på att skaffa nya knölar av dahlian.




Gillar just den här röda

Jag gillar ju egentligen inte rött i trädgården men den här nyansen stör mig inte alls. Tvärtom så lyfter den sina grannar som den vita Madonnaliljan och gör sig bra mot det vaniljgula staketet.





Första steget mot ett nytt gäng med dahlior

Nu tar det väl några år igen innan man får plantor i den här omfattningen och knölarna vuxit sig stora. De var ganska små - dom tre jag satte i en zinkhink i växthuset igår. Men någonstans ska man ju börja och varje tusenmilafärd börjar ju med första steget.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Åh, jag köpte dahlior för första gången förra året och då bland annat Arabian night. Helt underbart vacker!

    SvaraRadera
  2. Jag har köpt mina första i år.
    Bl.a "Black Narcissus", (svartröd skönhet) , "Cream de Cassis" (rosa näckrosdahlia) "Mary Evelyn" (mörkröd enkel skönhet) , Café au lait - den vackraste av dom alla i mina ögon, mf.l, mf.l...
    Håller mig till vita, rosa och mörkt svartröda sorter.
    Hittills tittar alla upp ur sina zinkhinkar och kärl, vilket ju känns lovande för en nybörjare. :))
    Tack för tips om att dela dem!
    Ha det fint!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  3. So schön!
    Liebe Grüße von Österreich, Petra

    SvaraRadera
  4. Vilka fantastiska dahlior... som drottningar! Hoppas du får de nya lika överdådiga som de gamla.

    Må gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Vackra, vackra var dina dahlior och du kommer säkert att få de nya också att blomstra och bli stora :)
    Jag älskar dahlior men måste ha dem i krukor eftersom våra lundsnäckor också älskar dem :( Därför har jag bara små sorter, men vackra ä dom naturligtvis också!
    Ha en trevlig veckoslut!

    SvaraRadera
  6. Vilken snygging! Och färg! Den måste jag bara ha...
    Nu äntligen helg, sååå skönt.
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  7. Ja den är alldeles extra med sin mustiga färg. Jag har också åter skaffat den. Byter ibland sorter på så sätt att de får frysa bort så väljer jag annat året efter. Jag odlar dem i sand och gräsklipp och ibland blir det för mycket näring och knölarna växer som bara den, så när jag delar kan det bli för många. Kan vara ett problem det också;) jag har så mycket perenner och buskar så det är lite plats, men nu vid nya växthuset ska de få plats. Där bannlyser jag perennerna. Trevlig helg/ Monica

    SvaraRadera
  8. Såå snygga dahlior! Jag köpte knölar som skulle vara Arabian Night för några år sedan, men som visade sig bli en kaktusdahlia i samma färg. Jag döpte den till Arabian Cactus, men senare har jag sett att den nog heter antingen Nuit d´Ete eller Chat Noir. Just denna kaktussort är min frodigaste och livkraftigaste, men tyvärr börjar jag tröttna på att stjälkarna är så tunna att blommorna hänger och håller så kort tid som snitt. Måste nog skaffa den riktiga Arabian Night i stället!
    Kram Elin

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa