torsdag 11 februari 2016

Chocken har mognat



Innan överblomning

Tulpanchocken har vuxit till sig och är nästan ännu vackrare nu i tillståndet precis innan överblomning. Förresten är nog tulpaner en sådan där blomma som är vacker i alla stadier - från knopp till totalt förfall, kanske därför den är så älskad.




Den har nästan helt ändrat färg på resan och jag njuter av buketten varje dag. HÄR kan du se hur den såg ut för en vecka sedan.





Mörkgrön fond

Ljuset var så dåligt inne att den fick flytta ut mot en mörkgrön fond vid fototillfället. Maken antydde något om en ny bukett på söndag tillsammans med långfrukost på Alla Hjärtans Dag - fast då blir det nog några stycken rosor istället. Något att se fram mot en vanlig grå, trist torsdag.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner!
Kram/Isa

PS. Jag har bestämt mig för att flytta lavendeln från pilrabatten i förra inlägget till lavendellunden och låta nävan få ta över. Får komplettera med några fler - tror det kan bli maffigt. Och rosorna ska få klättra i hönsnät.  Tack för alla kommentarer och hjälp på vägen!DS.

8 kommentarer:

  1. Ja huu så svårt det är att fota inne nu, bara suddiga bilder hi hi...
    Underbara tulpaner och färgen är fantastisk! Får nog bli en bukett i morgon.
    Ha en skön kväll och en fin fredag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Så vacra tulpaner och också vasen, i Finland vi har i samliga blogg tulpantorsdag! Du har så vacker trädgård och fina ideer! Förlåt, min svenska är inte ganska bra, men jag i alla fall måste förbättra min trädgårdsvenska före Stocholms trädgårdsmessan, så är det mycket lättare att köpa pelargonier och alting fina saker!

    SvaraRadera
  3. Tulpaner är så vacker när de är många. och så fin din bukett har blivit. Härligt att få njuta av dom. Du har nog valt rätt beslut om lavendeln
    Ha det gott på fredagen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Det har du så rätt i! Tulpanen har verkligen BARA vackra stadier i sitt liv! :)
    /Kitty

    SvaraRadera
  5. Jag kan hålla med dig att jag gillar oxå Tulpaner i vilket tillstånd dom än må vara.
    Ha en god helg

    SvaraRadera
  6. Hej ! Det kommer att bli jättevackert med bara nävorna...:) Tror starkt på deras runda böljande form och ljusrosa färg till rosorna :)

    Har du inga bra tips till mig på kompostlådor, bingar ?? De behöver vara stora helst så att man får plats att köra in skottkärran och tippa och jag behöver inspiration och gärna bilder :D Materialet helst i trä...funderar på lastpallar...:)

    Tulpaner är vackra hela deras livslängd...man kan inte få för många !

    Trevlig Fredag !
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa