tisdag 4 november 2014

Mossa - ett fantastiskt material att skapa av !



Bara fantasin sätter gränser !

Mossa är ett fantastiskt roligt material att skapa kreativa saker med - under årens lopp har det jag använt det flitigt i trädgården till alla möjliga saker. När jag plockar mossan är jag noga att bara ta lite på varje plats så det knappt syns att jag varit där för att inte lämna några spår efter mig i skogen. Till husbehov får man ju plocka om man är varsam om naturen.




Här har det blivit en kudde skapad av mossa och hönsnät och fylld med tillknölat tidningspapper som sedan dekorerats med lite fårklipp i hörnen och en knapp av eternell !




Ibland kan det vara så enkelt som att lägga en bit mossa i en krans och pryda med en liten fairy !




Ingen höst eller vinterinstallation utanför växthuset utan mossa !



Att lyfta in en bit natur i trädgården kan vara en mossfylld gammal sliten korgstol !




Mossan är oumbärlig i kransar och gamla stolar som blir en prydnad i trädgården.




Man kan skapa en bit natur i ett gammalt koltråg och vips har småfolket att ställe att bo på !




Vanligast är väl ändå att fylla korgar med mossa och fylla upp med ljung eller andra höstväxter - alltid dekorativt !




Olika sorters mossa i kransen gör den levande och fantasifull i kombination med naturmaterial. Varje höst är inlägget där min vän floristen besöker mig och vi binder kransar en höstdag väldigt populärt.
HÄR kan du läsa mer om det inlägget !


Hoppas du fått inspiration till din egen mossinstallation i trädgården !

Ha det så bra alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

11 kommentarer:

  1. danke für die tollen bilder und inspirationen, ich wünsche ihnen einen schönen dienstag, alles liebe von angie aus deutschland

    SvaraRadera
  2. Underbart vackert och inspirerande! Fick lust att springa ut i skogen bums, för att leta mossa, men får nog vänta en stund för regnet öser ner utanför mitt fönster. Tack för allt det vackra du visade oss idag/ Titti

    SvaraRadera
  3. Så mycket vackert. Jag måste minsann byta från mobilen till stora datorn så jag ser småfolkets värld och allt fint ordentligt.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  4. Jo minsann mossa det gillar jag att arbeta med. har plockat en kasse full idag som skall användas till veckan få se vad det blir.Dina tips var verkligen fina.
    Ha en fin kväll
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Mossa är bäst! Älskar mossa! Användbart till mycket och så vackert...
    Jättefina arrangemang du gjort!
    Varmaste kramen till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  6. Dejlige mos-ideer - puden er så fin og den lille fe-have er et must-have.... afsted i skoven efter mos :-)

    SvaraRadera
  7. Tänk vad mossa är vackert! Jag gjorde ett par mosskransar häromdagen, har inte dekorerat dem eller så, vet inte om jag ska göra det heller, vi får se. Kudden är verkligen läcker!

    /Jenny

    SvaraRadera
  8. Ja, när det är avlövat utomhus då är det tur att det finns mossa. Gillar den enkla kransen med fairy och miniskogen. Det brukar jag göra med barnbarnet också och till jul blir den uppdaterad.
    Tack för novemberinspirationen. Den värmer.
    Kram Luna

    SvaraRadera
  9. Tack för ett insirerande inlägg! Så kreativt och fint!

    /Kitty

    SvaraRadera
  10. Vilka inspirerande bilder och idéer! Får bli en trip till Plantagen :)

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa