tisdag 11 januari 2011

Krukros med flera liv !


Så här års brukar jag köpa små krukrosor för en billig penning som får pryda köksfönstret  och dra upp som senare får flytta ut i trädgården. Dom kommer med hopp och det är underbart att se dom bli större och frodigare för varje dag.

Dom får fylla ut tomrummet efter de dagliga rundorna i trädgården, som är som en meditation när man klipper, pysslar, pratar och tar bort överblommat.


Här är det förra sommarens krukros som nu växt till sig och flyttat ut i de stora krukorna vid växthuset.


Jag tror jag räknade till 50 knoppar en dag !


 
Efter en sommar i kruka får man flytta ut i landet och fortsätta sin blomningskarriär i många år !

9 kommentarer:

  1. O jag har oxå fått blodad tand vad gäller dessa rosor.Köpte en förra våren som jag planterade om direkt o den var så fin hela säsongen o jag hade den ute på sommaren o på min svala veranda sen på hösten.Jag plockade den sista rosen till jul som fick stå i badrummet.Lyxigt värre kändes det.Jag tyckte dock att den ändrade karaktär under säsongen från att ha sett ut som en snittros lite rosa tonad till en väldigt dubbel vit blomma
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  2. Spännande jag har aldrig fått krukrosen att vilja överleva äns till våren. Men jag ska absolut prova igen.
    Ha det gott:)

    Ps jag sneglar på ett sådant där hjärta som du visar i förra inlägget men har inte kommit till skott.

    SvaraRadera
  3. Wow! An amazing green thumb you have. I have never had a rose look like that! Not sure if roses like me. :) Very inspired here, think I'll give it another try.
    Have a wonderful day.
    Rosemary...X

    SvaraRadera
  4. Tjusigt! Har aldrig provat att övervintra krukrosor. Ska jag nog prova nästa gång jag faller för frestelsen att köpa rosor. :)
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Vilken jätteros du fick till där, så stora blir aldrig mina ute. Fast jag fjäskar nog för dåligt för dem. Men visst är det kul att de övervintrar och kommer igen. Nu blev jag sugen !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  6. Jag har haft tanken flera gånger, men längre har jag inte kommit än... Med de här bilderna i bakhuvudet kanske nästa krukros äntligen kan få leva vidare i trädgården. Tack på förhand! =)
    /Caroline

    SvaraRadera
  7. Vilken växtkraft! Så blir aldrig mina. Man kan inte annat än vilja prova igen:)

    SvaraRadera
  8. Jag har oxå planterat krukrosor ute och de blir verkligen fina. Roligt är det att man inte vet hur de kommer att bli i förväg. Finns så många olika.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa