fredag 23 juni 2017

Uppdukat i växthuset



Öppna pardörrar

I dag bjöd vi grannarna på midsommarlunch i växthuset. Medan maken fixade maten röjde jag i växthuset och dukade. Härligt att kunna ha båda pardörrarna öppna utan att blåsten svepte genom huset. Det har man inte varit bortskämd med precis den här försommaren.




Dukade väldigt enkelt

Jag gjorde det väldigt enkelt. Strök linneservetter (fyndade på loppis) och tog ett tag i mitten av servetten och ruskade ut den. Slog ett snöre runt om (råkade ha Ernstsnöre tillhands som jag använder till allt möjligt) och stoppade slutligen in en daggkåpa i servetten. Klart !




Daggkåpan är ju så himla användbar - den fick även pryda de små vaserna på bordet tillsammans med blommande kirskål.





Vacker blommande kirskål

Vilken tur att jag inte hinner rensa överallt - när kirskålen blommar är den ju underbar. Hittade till och med några prästkragar som bosatt sig i gruset under trädgårdssoffan i köksträdgården. För prästkragar skall det ju vara när det är midsommar.




Vasen på mitt midsommarbord kan man veckla ut om man vill då det är gångjärn mellan varje rör. Himla trevligt och användbart.





Bara njuter

Nu är lunchen överstökad och jag och maken njuter i växthuset. Resten av kvällen blir lugn. Det gör ingenting om det blir regn till kvällen som dom lovat. Vi kopplar av med ett glas vin, god mat och något somrigt på CD-spelaren i vårt eget lilla paradis på jorden.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner  och Glad Midsommar !
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Så vackert dukat och väldigt mysigt och inbjudande :) Där vill man sitta!!
    Ja här har det blivit både sill och lite växthus...en skön midsommar med andra ord. Nu duggregnar det och dags att ta kväller, skönt.
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  2. Åh så fint och somrigt du gjort! Glad midsommar till
    dig också.. =) Och ni är väldigt välkomna den 1:a Juli också!
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  3. Fin dukning, håller med om daggkåpan, så användbar. I kistdekorationen jag gjorde för några veckor sedan valde jag mycket daggkåpa. de anhöriga ville ha många gröna toner, så det var ett lyckat val. Trevlig midsommarhelg!/Monica

    SvaraRadera
  4. Mysigt!
    Vilken fin och smart vas! Var kan man hitta en sån?
    God fortsättning på Midsommarhelgen!

    SvaraRadera
  5. Underbart att ha ett växthus att vara i på midsommarafton!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa