tisdag 25 april 2017

Tittar på bilder och påminns




Svårt att förstå

Just nu när man tittar ut över perennarabatten är det svårt att förstå  att den skall bli så här grönskande och blomstrande om några månader. Då är det härligt att titta på bilder och påminnas.

Stäppsalvia och daggkåpa har jag många av i rabatten. Nävor är en annan favorit som den lilla skira rosa Ballerinan som skymtar längst ner till höger.




Krävs bara sju ?

Enligt de riktiga proffsen skall man inte behöva plantera fler än sju olika sorter för att få en harmonisk och vacker rabatt. Jag försöker hålla mig till att jag inte får plantera in någon ny sort i rabatten utan måste plantera någon som redan finns där - bara det är ju svårt. Har nog snarare 27 olika sorter i min perennarabatt än 7 .




Kalla toner

Färgmässigt är det lättare - där håller jag mig till de svala och kalla färgerna. Har svårt att blanda in varma toner - det blir för starka färger för mig. I trädgården vill jag att det skall vara rogivande och lugnt. Utom i köksträdgården där jag kan gå bananas med varma toner.





De frösådda tog slut

Solhattarna fick flytta med från landet runt huset när jag först skapade min perennarabatt och sedan frösådde dom sig ymnigt. De senaste åren har jag dock märkt att de frösådda plantorna har glesats ur och jag har behövt komplettera upp med "riktiga" plantor för att få upp frodigheten igen.




Kompletterar gärna upp med frösådda vallmoplantor lite överallt i rabatten, som den dubbla Poppy love som är en återkommande favorit.




Ballerina ❦ Silverarv

Här har vi den lilla Ballerinan igen tillsammans med kompisen Silverarv. Den sitter i framkant i mitten av rabatten med ca 5 plantor. Skall nog sätta den i början också som utfyllnad framför jättedaggkåpan och några Rozanne som vävarväxt vid portalen (se bild nedan) med rosorna.





Många olika sorter blir det

Undrar hur många olika sorter jag kommer upp till om jag räknar ihop alla perenner jag har i rabatten:

Kärleksört Matrona
Jättedaggkåpa (många)
Näva (Ballerina, Rozanne, Brunnäva, Blå näva, Kungsnäva, Blodnäva, Ängsnäva mm)
Sköldpaddsört
Stäppsalvia (höga, låga och i olika färger)
Solhatt Magnus
Lungört
Rosor (Karin Blixen, Therese Bugnet, Duschess de Montabello, Wild Edric)
Lavendel
Stjärnflocka
Klematis (Södertälje, Piilu)
Humle
Höstflox vit
Miscantusgräs
Ulleternell
Lammöron
Buddleja fjärilsbuske
Silverarv
Riddarsporrar
Randgräs
Bergsklint
Kransveronica
Höstsilverax Brunette 
Liljor
Aklejor
Martorn
Väddklint
Kaprifol

Undrar hur rabatten skulle ha sett om jag hade valt sju stycken ur listan och bara planterat dom i den 20 m långa rabatten - har lite svårt att se det framför mig, kanske tur att man bara är en glad amatör !

Hur många olika sorter har du i din största rabatt ?

Om du vill se bilder från när jag anla min perennarabatt från början med före- och efterbilder och hur den utvecklades de första åren så hittar du det inlägget HÄR

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Läst runt här på din mysiga och inspirerande blogg, du har verkligen talang för att skapa vackra och harmoniska omgivningar. Har just flyttat in hos min sambo på landet som inte brytt sig om sin stora trädgård alls de senaste 20 åren, så får fixa till den nu som jag vill och fått massor med tips och inspiration från din blogg.

    Mvh Lisa

    SvaraRadera
  2. Jag tycker man kan ha ganska många sorter i en rabatt om man färgerna håller ihop och de mest utmärkande återkommer. Gillar skarpt din rabatt och håller mig också till den färgskalan. Jag gillar också när rabatterna inte är för strikta utan påminner om naturen, lite lagom huller om buller helt enkelt.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara bilder du bjuder på. Den här kalla våren gör mig gråhårig, men jag tar fasta på det du säger - att om ett par månader ser det ut som på dina bilder. Det ser jag fram emot.
    Allt gott till dig!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa