söndag 26 februari 2017

Nu börjar växthuslivet




Här kan jag andas och bara vara

I går sken solen här och värmde upp växthuset så idag har jag faktiskt stått där ute och skolat om växter. Jippie - så skönt. Med elkaminen på blev det riktigt varmt och skönt och på CD-spelaren har en skön avslappningsskiva rullat och gjort mig sällskap. Den har fått avlösa Mix Megapol när reklamen gått igång som annars spelat många Mellolåtar som jag steppat till ibland över växthusgolvet av ren och skär snart-vår-glädje.

Nu börjar livet återvända igen känner jag när jag kan vara i mitt älskade växthus igen. Här kan jag andas och bara vara. Bästa stället i mitt liv att hämta kraft på.




Både dryg och prisvärd

Basilikan som nästan växt ur odlarasken fick flytta in i en kryddhink istället. Den doftar underbart, Bolloso Napoletano med fröer från Franchi. Fröerna har räckt i flera år och jag sätter flera hinkar varje säsong så en fröpåse därifrån är verkligen dryg och prisvärd.





Hänger med

Pelargonnävan har stått kvar i sin kruka i växthuset i vinter, även om den ser lite hängig ut tror jag den klarat köldknäpparna. Det är ju en perenn så den kommer nog igen. Klippte bort det mest hängiga.





Kan strössla med plantor

Fick fröer för flera år sedan av en bloggvän (tack snälla) till rosa stockrosor - både dubbla och enkla och först i år kom jag mig för att så dom. Fröerna tog sig jättebra så nu kan jag strössla med plantor lite överallt till våren.  Blir glad om det blir ordentliga bladrosetter i år (som klarar sig från rost) och att alla levererar vackra blomstänglar till nästa sommar. Så nu skall jag tänka till ordentligt var jag vill ha dom.




Jag fick ett 30-tal plantor som jag kan sätta i grupper så det blir maffigt när de väl blommar.




Dra isär och få mängder av plantor

Fick ut ca 20 st plantor av Gyckelblomstern - det var bara att dra isär rotklumpen i små, små plantor.
Så nu blir det lite röj på kontoret för att få plats med alla småplantor - ett kärt besvär.




Nu möter mars upp

Så härligt att slippa stå inne och drälla med jord och få tanka lite växthusliv. Nu är det snart slut på februari och mars möter oss i mitten av veckan - och sedan väntar våren där framme. Ohhh - så härligt att tänka på !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Drömmer också om stora fång med stockrosor. Planterade ut fler stycken tät i rabatten ifjol och drömmer om deras blomning till sommaren...vi får se hur verkligheten sen blir...
    Underbara bilder både i detta inlägg och i förra!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Vad härligt du har det där i ditt fina växthus :) Jag har också gjort ett sista försök med stockrosor...alla förra årets frösådder fick ju stockrosrost och jag grävde upp och kastade alla ! Nu har jag sått frön ifrån en sort som ska vara lite extra härdig mot rosten så jag gör ett sista försök, går det inte är det bara att inse att de inte trivs i min zon :( Hoppas du lyckas med dina ! Det är ju så fint och romantiskt med dessa blommor och tänk vad många du får :D Det ska bli kul att följa !
    Nu håller vi tummarna :)
    Kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  3. Jag längtar också efter att kunna stå i växthuset och pyssla. Just nu är det fullt med övervintrare och lökkrukor så det är platsen snarare än temperaturen som brister...:-)
    Jag håller tummarna för dina stockrosor, jag gjorde samma sak i fjol så jag hoppas att de blommar i år!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  4. Vad härligt att du fått starta utesäsongen! Här har vintern kommit - först nu, så nog får jag vänta minst en månad till. Men jag odlar på under alla mina lysrör./ Ha det gott/ Monica

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa