onsdag 4 maj 2016

Oväntad hangingbasket i trädgården




Hittade den i förrådet

Jag skulle bara in i förrådet en sväng och hämta en vit ampel när jag fick syn på den här "hanging basketkorgen" som jag inte använt på flera år. Jamen DEN skulle det ju vara roligare att plantera i !




Går åt mängder med plantor

Jag hade ju inhandlat sommarblommor under helgen - ett helt flak som skulle kunna passa i korgen. För det går åt mängder med plantor till korgen. Sagt och gjort här skulle bli en riktigt maffig hangingbasket i trädgården!




Problem med "snäppet"

Man snäpper bort de små gallergrindarna och för in de små plantorna som sedan "kläms fast" när gallren är på plats igen. Först hade jag problem med att både få bort dom och få dit dom igen men när jag väl kom på hur man gjorde och la lite kraft i fingrarna så gick det bra att få dom på plats.



Delar så en blir tre

Man fyller på jord undan för undan och arbetar sig uppåt. Det går åt 12 plantor till grindhålen + det man vill plantera i toppen av korgen. Jag delade upp varje planta av jordrevan i tre så jag fick totalt 6 plantor av den och 6 st vita hänglobelior.




Trixie Million Bells som inte var en Trixie

Det rasar ut lite jord från öppningen i gallerhålen innan allt stabiliserats och det blivit mer rötter.
På toppen planterade jag en Trixie Million Bells som inte är en Trixie eftersom den inte fanns utan är en annan snarliknande med 3 plantor i en samt en till med tre andra växter som jag inte kommer ihåg vilka de var utom att de är lila. Sedan fyllde jag ut på sidorna med 2 st pelargonnävor som jag dragit upp själv.




Hittade en ampelhängare

Sedan var bara frågan VAR jag skulle hänga upp hela härligheten eftersom det blev en stundens ingivelse att plantera i just den här korgen. I köksträdgården på en av stolparna till pallkrageväggen hittade jag en lämplig ampelhängare. Måste ju ha tänkt till när vi byggde väggen och sedan har det hängt en ljuslykta där istället.




Vattna, vattna, vattna

Eftersom hängaren går ut en bit från stolpen finns det gott om plats för den stora ampeln att hänga fritt. Tror det blir jättebra när allt etablerat sig och växt till sig. Nu gäller det bara att vara noga med vattningen så inte växterna i botten torkar ur.




Fortsättning följer

Hade ju tänkt att jag skulle ha något i den här öppningen i staketet men tänkte aldrig på att jag kunde ha något hängande. Nu kommer växterna i ampeln att dölja komposten som skymtar i bakgrunden och den hemska häcken. Jordrevan har ju en tendens till att slänga ut långa revor så nu hoppas jag på att korgen kommer att bli rund och fin upptill med långa jordrevor undertill.

Om man delar plantor och tillför några egenodlade så behöver det inte bli så dyrt med en hangingbasket i trädgården. Man kan ju t.ex. göra den helt med krasseplantor om man vill - det skulle nog bli maffigt. Det är nog inte sista gången ni kommer att få se den här korgen på bloggen - fortsättning följer när den växt till sig !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

PS. Vill du se fantastiska Hanging Baskets som fullvuxna med överdådig blomning ? Kolla HÄR DS.

6 kommentarer:


  1. Den där blir fin! :-)
    Kram Helli

    SvaraRadera
  2. Det där kommer säkert att bli en vacker och fin korg att beundra hos dig
    Ha nu en fin och skön långhelg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Kollade in länken... Det är ju makalöst hur mycket blomning man kan få ut av en korg. Tycker redan din ser snygg ut. Det gröna bryter av korgen som annars bara skulle kännas stor och svart. Inte dumt när man kan fynda i sina egna lådor.
    Hittade mina två lådor urblåsta påskägg i olika storlekar häromdagen. Letade efter som hela påskmånaden, men nu dök de alltså helt oväntat upp prydligt packade i märkta lådor på ett ställe där jag inte brukar ha dem, typiskt mig.

    Dina tråg är ju också helt underbara.
    Önskar dig fin helg
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Det kommer att bli jättebra, platsen är som gjord för en hängande basket. Kul när man hittar bortglömda saker som blir användbara igen. Minns inte att jag sett den tidigare?

    Äntligen får vi det väder vi längtat efter så länge. Njuter på balkongen och klättrar över krukväxter och småplantor som nu är ute för härdning och som ska få sommarlov där. Mycket in-och-ut i början, visst. Men det är ett kärt besvär.

    Må gott och ha en fin långhelg!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Vilken fin korg :) Har alltid fascinerats av engelsmännens överdådiga hanging baskets på tv tex,i morden i midsommer....Har alltid undrat hur man får blommorna att välla inte bara över utan runt som en boll men nu förstår jag..ett helt annat sätt att plantera på :D Kul ! tror aldrig jag har sett sådana korgar i handeln dock...Ska bli spännande att se hur det artar sig :)
    Vad hette din rosa näva du hade som du skulle gräva upp lite av ?
    Ha en Trevlig Kristihimmelsfärd !
    kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  6. Att plantera i "Hanging basketkorgen" blev ju jätte fint. . . .vilken tur att du upptäckte den i förrådet!!!
    Ha en solig helg!
    Kram/Miranda

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa