tisdag 19 maj 2015

Rostigt insynsskydd med doft och droppar !




Sänggavel på "fel plats " !

Kommer ni ihåg projektet jag planerade framför växthuset ? Där våra sänggavlar skulle flyttas ut och kläs med luktärtor och all jord skulle bort innanför. En rosenhäck skulle anläggas mot ruinen och lavendelhäckar inrama planteringarna. Ruinrabatten skulle utökas mot klotpilen och en buske flyttas.

Nu har jag delat upp det projektet. Med tanke på att vi har en hel del mer som skall målas i vår. Nu är det prio på målning och allt annat får komma i takt med att det finns ork och kraft över. Dessutom dök en ny idé upp - som det brukar göra när man "håller på" !

När luktärten klätt in sänggaveln har man insynsskydd från dom som går på gatan utanför
portalen när man ligger i solstolen - Jippie !

Insikter och en ny idé !

En dag där kroppen sa ja började jag gräva ur för "knyta ihop" pilen med ruinrabatten enligt den ursprungliga planen. Jag grävde tom en djup grop och tog bort all lera. Vi har tung, tung lerjord som det nästan inte går att gräva i. Ibland har jag vattnat jorden för att överhuvudtaget komma igenom med spaden.

Igår när jag skrotade runt insåg jag att jag inte orkade gräva upp busken och flytta den dit. I samma ögonblick gick det även upp för mig att planteringarna framför växthuset också fick läggas på is. Men luktärtshäcken med en sänggavel ville jag ju så gärna ha !




Rostigt på snedden !

Sagt och gjort. Igen med gropen. Och i med kogödsel och barkmull och fram med grepen för att blanda allt. Kokor av lera smulades sönder. Den gamla rostiga sänggaveln som stått bakom fontänen mot framsidan på växthuset passade perfekt in i planteringen och ställdes på snedden. Dessutom hade jag rostiga armeringsjärn med rätt dimension som precis passade in i sänggavelns konstruktion som håller den på plats.




De gröna keramikdropparna från Sturehofs krukmakeri letades fram och fick bli en liten prydnad på toppen av armeringsjärnen. Då gjorde det ju ingenting att jag inte fick ner järnen lika långt på varje sida.




Gillart !

Den stora rostiga fjärilen skall egentligen sitta på en vägg eller liknande. Men det går att kila in henne så hon sitter stadigt här med. Rost möter rost och jag gillart !


Där rosenplantorna står kommer det att bli en häck som fortsätter med en till planta till vänster
och två till höger och ruinen för ett eget rum

Här kan man sitta och lukta på blommorna !

Nu är det "bara" rosorna som skall ner i jorden för dom är redan inhandlade och står och väntar på sin tur. Mer än halva häckrabatten är redan grävd så den delen kommer också att "bli av". En och annan lavendel kommer också att hitta sin plats. Sedan får vi se hur resten av projektet utvecklar sig !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

13 kommentarer:

  1. Det blir inte alltid som man tänkt sig från början, men det kan bli bra ändå. Kul när man använder otippade saker som en sänggavel i trädgården. Kommer bli riktigt snyggt!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  2. Det där var en jättebra idé och snyggt blev det också.
    Härligt att kunna ligga i solstolen utan att alla kan se :=)

    Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Med idebanken ständigt öppen för uttag så är trädgården ett aldrig sinande projekt.

    SvaraRadera
  4. Det blir ju hur bra som helst! Ett helt ruinrum, som går att kliva in i och som antagligen bjuder på en helt ny känsla då.Så ska det "bara" bli uppehållsväder samtidigt som kroppen vill sam-arbeta för att få det i hamn :)

    SvaraRadera
  5. Inspirerande blogg. Följer dig dagligen för idéer till min trädgård som nu äntligen börjar se ut som jag vill ha den.
    Var har du hittat den rostiga fjärilen? Har rost tema jag med och älskar det .

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym !
    Kul att du gillar bloggen !
    Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag hittade fjärilen eftersom jag haft i många år.
    Lycka till med din trädgård !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  7. Det där med sänggaveln tycker jag var en bra idé. Luktärter ska ju byta plats då växer de bättre.
    Ja ibland får drömmen stå över för verklighetens göra.
    Ha en fin och skön vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  8. Spännande spännande:) Kommer att bli toppen som allt annat du gör! Man får anpassa ideer efter orken;)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  9. Oj vad du skapar och fint blir det!
    Böir inspirerad ska skapa imorgon jag också!
    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  10. Blir riktigt fint när det blir klart. Allt har sin tid. Man behöver ju inte göra allt på en gång. Resans gång är minst lika rolig☺
    Milla

    SvaraRadera
  11. Det är tur att man får ändra sig! Det där blev ju riktigt snyggt./ Titti

    SvaraRadera
  12. Det blir ju hur snyggt som helst. Kan redan se luktärtorna slingra sig mellan spjälorna.
    Du har lyckats bra med insynsskydden.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  13. Vilken rolig idé! Det kommer att bli kalasfint :)
    Kram Pernilla

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa