tisdag 5 maj 2015

Njutningsrunda efter regnväder !



Njutningsrunda !

Idag var det så skönt att kunna gå ut i trädgården igen efter gårdagens busväder. Gick en njutningsrunda och bara tog in allt som blommade och den underbara doften som blir efter ett regnväder.

De vita löjtnantshjärtana är på gång att slå ut i landet runt huset tillsammans med alla tulpaner i gult och vitt. Vi flyttade tre stycken kraftiga plantor från framsidan förra veckan som stod för nära grunden med sina pålrötter och dom såg ganska oberörda ut fast dom förlorade en del av sitt rotsystem. Skönt !




Aklejorna som sprider sig hejdlöst runt om i trädgården är också på gång med kraftiga knoppar. Lika spännande varje vår var dom dyker upp!




Tulpanen Spring Green i perennarabatten kommer tacksamt tillbaka varje år.




Där kommer det också nya knoppiga skönheter som jag totalt glömt att jag planterat - överraskning väntar !



Trädet bakom växthuset börjar släppa sina vackra vita blomblad som singlar ner som snöflingor över köksträdgården - dock doftar den helt ljuvligt.




Uppfylld med ny energi !

Efter njutningsrundan som fyllt mig med ny livsenergi är det dags för spaden att få jobba lite. Har flyttat in alla stäppsalvior som stod i ytterkant i ruinrabattten - där blev dom alldeles för höga. Nu får dom göra rosorna sällskap istället lite längre in i rabatten. Fyllde upp med lågväxande rosa nävor istället som stått i sin kartong och väntat alldeles för länge - oj så skönt att få dom i jorden.

Delar av perennarabatten och några lådor i köksträdgården fick gödsel blandat med barkmull. Långsamt börjar trädgården komma i vårform. Några timmar varje dag det går att vara ute i trädgården leder långsamt framåt!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

8 kommentarer:

  1. Så dejlige billeder fra din maj have :) Løjtnant hjerte mangler jeg meget i min nye have - åh den er så fin både den røde og den hvide.

    SvaraRadera
  2. så vakkert hos deg, for en glede å se alt som kommer så fint! I dag er det vi her syd i Norge som har uvanlig mye vind og regn, håper ikke alle hodene på villtulipanene er knekt av......
    Ha en fortsatt fin hagedag.
    Klem fra Signe.

    SvaraRadera
  3. Jag njuter lika mycket som du av din spännande trädgård! Även om jag inte kommenterar varje gång så läser jag vad du skriver och ser på dina vackra bilder med stort nöje... varje inlägg!

    Så nu njuter vi Isa!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Härlig promenad du gav oss. Saknar mitt vita löjtnanshjärta så det bara försvann kvar har jag nu den rosa som fanns här när jag kom.
    Det är skönt att få ha lite längre dagar nu att var ute i Om det inte regnar förstås.
    Ha en fin mitt i veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Visst är det härligt nu! På varje promenad runt trädgården hittar man något nytt som hänt. Jag är så glad att tulpanerna fått stå kvar så här långt, fast rådjuren slår sina lovar här varje natt. "Spring green" är en favorit även här. Härliga bilder! Önskar dig en fortsatt skön vecka/ Titti

    SvaraRadera
  6. Njutningsrundor i trädgården är på alla sätt uppbyggande.
    Härligt när det dyker upp knoppiga skönheter som man glömt att man planterat.

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig bild på korgstolen! Där vill man sitta i sommarsnönn från trädet. //Ida

    SvaraRadera
  8. Visst är det skönt att kunna vara ute och stöka i trädgården igen. Premiär klippte gräsmattan igår:)
    Ha det fint!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa