söndag 10 maj 2015

De sista grässtråna tar jag med kryddsaxen !



Vackra kvistar i gamla flaskor !

Nu blommar plommonträdet och fick släppa till några små kvistar till de gamla medicinflaskorna jag fyndat på loppis. Underbart är ju som bekant kort och det gäller att passa på att njuta de få dagar trädet blommar.




Lugn återhämtningsdag i dag !

Idag blir det en lugn återhämtningsdag. Det var det inte igår. Då passade vi på att ta en heldag i trädgården. Medan maken tvättade hela huset och delar av staketet med högtryckstvätt och borste ägnade jag dagen åt att klippa ner lavendelhäcken, rensa och gräva en kant mot gräsmattan. Det luktar fortfarande lavendel efter allt klippande i går märkte jag idag när jag gick min trädgårdsrunda. Efter nattens regn förstärks doften ännu mer.




De sista grässtråna tar jag med kryddsaxen !

Eftersom vädret var torrt och fint igår blev det också trimningspremiär även om inte själva gräset blev klippt. Maken undrade om jag fått rena snurren när han såg att jag låg framför perennarabatten och klippte bort de sista grässtråna med kryddsaxen mot stenkanten. Är det någonstans jag vill ha det perfekt så är det just där.

Annars har jag inga som helst problem med att ogräset växer sig halvmetershögt i berberishäcken eller att buskaget bredvid ruinen helt skamlöst breder ut sig och intar mer och mer av omgivningen för varje år.




Just de där små grässtråna känns det som jag har herraväldet över med min trimmer och kryddsax - är bara kanten fin känns resten av trädgården också under kontroll. Ibland är det bra med chimärer !




Nu väntar en kort vecka och sedan massor med trädgårdsdagar - och det är ingen chimär. Jippie !

Ha det så alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

13 kommentarer:

  1. De flaskene var flotte til de blomstrende grenene. Det gir et vakkert inntrykk med lik farge på flaskene, eller vasene om du vil. Her blir det ingen haging i dag, for jeg skal hjelpe til i en konfirmasjon, men torsdag er det fridag igjen, og da blir det mye kjekt å gjøre ute! Fin søndag til deg! Klem fra Anne-Kristin

    SvaraRadera
  2. Visst är det underbart med både återhämtningsdagar men också dagar som blir mycket gjort på våren. Nu för tiden delar jag dock upp trädgårdsjobbet i två timmars pass för att både kunna njuta och orka. Under de två timmarna kan jag vara mycket effektiv, utan men för nästa dag. Fast jag bestämmer ju över min tid ganska bra numera. Våra fruktträd har inte börjat blomma än, men jag blir inspirerad att ta in i glasflaskor redan (har införskaffat många sådana i år) tack för tipset.
    Kram Luna

    SvaraRadera
  3. Jag känner igen mig där, jag håller kanterna fina och resten blir lite väl yvigt! Så fint med körsbärsblom i de gamla flaskorna. Jag glömmer ofta bort att ta in kvistar och blommor så här års, man är så fokuserad på att rensa och göra snyggt efter vinterns härjningar. Får kanske ta mig en tur i regnet och plocka in lite vårfägring, för fina flaskor har jag som står här tomma.Ha en skön söndageftermiddag/ Titti

    SvaraRadera
  4. Åter igen ett vackert stilleben från en mästare. Så vackert med grenarna. Som du känner med grässtråna känner jag med trädgårdslandet. Där ska det vara perfekt annars stör jag mig otroligt.
    Duktigt av mannen att skura hela huset!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Så vackert det blev med kvistarna i glasflaskorna. Man kanske borde gå ut med sekatören? :-)
    Trevligt att se en ny vy över trädgården. Det är alltid kul att se hur saker och ting förhåller sig till varandra. Och du har det så fint!
    Må så gott

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Jättefint med grenarna i flaskorna! Läckert när man har en samling av flera stycken.

    Här nere i Skåne frodas också gräset och växer så det knakar. Knappt har man klippt förrän det har växt ut en rejäl kalufs igen, hihi!

    Hoppas du får en fin Kristi Himmelsfärdsvecka!

    SvaraRadera
  8. Ha, ha! Det är bara psykologiskt försvar! Jättebra grejer. Och du ligger lite för mig, här har plommonträden inte börjat blomma. Väntar . . .

    SvaraRadera
  9. Du har verkligen en trimmad gräsmatta. Så snyggt. Hoppas du får en fin och bra helg i trädgården jag håller tummarna för att vädret ska vara bra.
    Ha det nu gott i veckan
    kram meta

    SvaraRadera
  10. Så snyggt med din flasksamling!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  11. Vackert stilleben! Stod själv och tittade på mitt lilla körsbärsträd och funderade på om jag skulle ta nån kvistar. Nu har jag bestämt mig!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  12. Så fina bilder som vanligt! Ja jag brukar också ta till saxen till det sista...man är ju inte klok hi hi, som om man inte hade annat att göra!
    Kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  13. Du har en jättefin trädgård! Älskar blommor/grenar i flaskor. Och dina flaskor var verkligen fina med sina vackra blommande kvistar!
    /Kitty

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa