lördag 26 november 2011

Enriskransar ... år efter år efter år !


Att göra enriskransar till advent är en gammal tradition för mig ..... och i år hade jag tur att det fanns en en precis utanför mitt fönster på jobbet som blivit skadad av snön förra året. Några grenar spretade rakt ut så det vara bara att ta med sekatören och sopsäck och klippa för glatta livet !

Jag tycker det är jättevackert med pynt i andras kransar (har varit runt och beundrat massor med vackra kransar överallt på bloggar).... men min egen vill jag ha helt ren .... bara enris och så bandet som hängt med i så många år !

Så skall det vaaa ... år efter år !

Fast nu när jag granskar kransen så här på bild ... så blev den nog lite väl ojämn i år .... får fixa lite i morrn med sekatören ! Och fler kransar skall det bli ... har mer enris som väntar !




Gillar rostigt och naturmaterial .... det enkla och rena ... det nötta och avskavda med mycket själ !

De vita hyacinterna står svalt nere i växthuset och tar lite tid på sig att komma upp .... ser fram emot när de börjar blomma ... får nog ta in dom i värmen för att skynda på förloppet !



De tovade småtomtarna är nog de enda tomtar som kommer fram till jul  (förutom trädgårdstomten). Julpyntet handlar mer om mossa, ljus och blommor nu för tiden än tomtar tycker jag .... och fårullsklippet blir nog en favorit i julpyntet ... ett naturmaterial att använda till allt möjligt !

  
Jag hade inte planerat  att köpa en trädgårdstomte ... men när jag förra året klev in på den stora blomstermarknaden ... kände jag direkt att "något" kallade på min uppmärksamhet. Tvärs igenom hela affären gick jag med bestämda steg fram till en reavagn där trädgårdstomten stod med ryggen mot mig.

Nu är du räddad, viskade jag i tomtens öra samtidigt som jag varsamt plockade upp honom.

Att stå ensam på en reavagn i en butik är ingen värdig jul för en trädgårdstomte ... nej ....han hör ju hemma i en trädgård .... så nu vaktar han växthuset och jag tror att han trivs med sitt nya uppdrag bland rostiga gamla zinkhinkar och tallbarrsdoft ! 

Trevlig helg !
Kram/Isa

PS. Nu är det sista dagarna på utlottningen här på bloggen ... skynda dig att delta så har du chansen att vinna en vacker husskylt med anor från HC Andersens tid ! DS.

17 kommentarer:

  1. Jag är likadan....helst bara en ren krans med vilket ris som helst och en liten liten rosett. Gillar inte heller krimskrams hos mig själv....för jag tycker det ser ut som det. Hos andra ser kransarna jättefina ut:) //Helen

    SvaraRadera
  2. Åh vilken ljuvlig krans, sticks det inte att binda i enris? Jag har gjort en till min dörr idag den består av granris.
    Vilken tur för trädgårdstomten att du kom till affären som en räddande ängel. Stolt och kavat ser han ut att tänka -ser ni vilken underbar Isa som räddade mig från rea hyllan.
    Hälsa honom att han är så fin i sina bruna byxor och luva.
    Ditt bildkollage från hyacinterna i växthuset är underbara!
    Ha en fin adventshelg!
    Kramen från mig ♥♥
    Raina

    SvaraRadera
  3. Hej Isa!
    Ibland glömmer man bort att det enkla är det vackraste! Så mysigt att höra att detta är din grej - varje år!
    Om du har lust så kan du länka ditt pysseltips på min blogg, jag är ute efter att hitta bra, enkla tips till mig själv:-)
    Ha en mys-advent!

    kramkram H.

    SvaraRadera
  4. Vilket underbart inlägg! Och jag tror din tomte trivs alldeles ypperligt med att ha koll på allt. Älskar din enriskrans och jag tycker nog bäst om när det är avskalat och rent än för mycket pynt!
    Ha en underbar 1:a advent!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Julen innebär en hel del tradition även här. Adventsljusstakarna ska helst pyntas likadant varje år tex.

    Trevlig advent!

    SvaraRadera
  6. Så fint du pyntat. Ser jättemysigt ut. Gillar din enkla vackra krans. Och tomten är glad nu när han får bo i din trädgård.
    Ha en skön 1.a advent.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Isa!
    JAg gjorde om storleken på bilderna till länarna, och då tror jag att din länk blev suuuuuddig. Du får gärna göra om det om du tycker det känns bra.

    Kramrkram H.

    SvaraRadera
  8. Så fint du gör det! Härligt att tomten blev räddad..han var ju riktigt fin fÖr att vara trädgårdstomte :)
    Ha en fin 1-a advent!

    SvaraRadera
  9. Önskar dig en underbar adventssöndag!
    Ha den bästa dagen ♥
    Kram Raina

    SvaraRadera
  10. God kväll!
    Så fin han är din lille tomte!
    kransen är helt underbar! Jag gillar kransarna precis som du då de är enkla och utan en massa jox i...;)
    kram o ha en mysig kväll!!
    Jag håller tummarna i din utlottning...;)
    kram Katarina

    SvaraRadera
  11. tack goa Isa...
    jag njuter o njuter av min dag...
    en son och en dotter...;)
    kram

    SvaraRadera
  12. Så fint du har gjort! Gillar också det avskalade och naturliga.
    Va söt han är din lilla vakttomte. Klart han trivs hos dig där det är så fint! :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  13. Din krans var väldigt fin i sin enkelhet och att den inte är perfekt i sin rundhet tycker jag bara är charmigt.
    Tomten kommer trivas så bra hos dig och skydda din trädgård med all sin makt nu när du räddat honom från reahyllan :).
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  14. Min vresiga trädgårdtomte hälsar till din som ser lite mer gladlynt ut :D
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  15. Vilken himla tur att du förstår tomtiska! Ett av alla bortglömda språk i världen? Själv hörde jag en liten drake ropa när vi var på julmarknad i helgen. Han/hon (Vet inte vilket det är än. Den är nog inte riktigt könsmogen...)kaxade och sa att jag nog inte vågade ha en drake hemma. Men det vågade jag visst!

    SvaraRadera
  16. Åh, så fint du har adventspyntat! Mossa hör ju till att använda i både ljusstakar och blomsterarrangemang, men fårull var en ny idé för mig. Blir en spännande kombination! Lite som ett mjukt fågelbo över det hela...

    Adventshälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  17. Tror det finns många tomtar där ute som behöver räddas och få en trädgård att vaka över. Och jag tror också att alla trädgårdar behöver sin egen lilla tomte som vakar över dess invånare, allt från trädgårdsmästaren själv till de små fåglarna som bor i buskagen. Väldigt fina foto du tagit :-)

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa