lördag 16 juli 2022

Färgstämd bukett i harmoniska nyanser

 


Avbladade och klara för arrangemang

Jag fortsätter att botanisera runt i trädgården efter snittblommor till buketter och eftersom jag är känslig för att blanda för många färger blir det mer färgstämda buketter som här i lila och rosa nyanser. 

Från vänster hittar vi överblommande exemplar av Jungfrun i det gröna som får jättevackra kapslar - det är första gången jag har dragit upp henne och är väldigt förtjust. Sedan ligger följande blommor på snickarbänken i väntan på att arrangeras:

Överblommade kantnepeta och stäppsalvia
Stjärnflocka
Jätteverbena
Broksalvia
Rosenspirea Little Princess
Lövkoja Figaro Lavender




Skir och näpen

Utanför bild hittar vi sommarfloxen Blushing Bride som med sitt skira sätt och näpna uppenbarelse kommer att bli primadonnan i många buketter i sommar. Dessutom hade jag ett stort bestånd av vita höstflox i långa perennarabatten som också går att plocka från. 
 


.. och doftande

Dessutom doftar den ljuva varelsen fantastiskt och det tackar man ju inte nej till. En doftande bukett på köksbordet som möter upp till frukost sätter avtryck hela dagen. 



Favoritnyanser

Det här är mina absoluta favoritnyanser och harmoniserar så fint. Lövkojan i mitten kommer att få pryda många buketter i sommar. Också en nykomling som dessutom är perenn - härligt om den kommer tillbaka nästa år så har jag en mindre att dra upp från frö. 




Njuter av den varje dag

Den söta kannan kommer från danska Greengate som jag hade ett samarbete med när jag skapade balkongen på Nordiska Trädgårdar 2017. Den står annars på en hylla på mitt hemmakontor precis ovanför datorn så jag ser den varje dag. 



 

Fulsnygg frökapsel

Här är kapseln från Jungfrun i det gröna - blomman blommar ganska snabbt över och lämnar den här fulsnygga frökapseln med ett dilligt bladverk. Vackra även att torka och ha i buketter.



Charmerande 

Här är hon i blommande tillstånd - så charmerande. Gäller att vara snabb att plocka av innan hon går över i nästa stadie. Så härligt nu att följa utvecklingen varje dag hur sommarblommorna till snitt tar sig och börjar blomma. Och det bästa av allt att plocka skönheterna till ljuva buketter att njuta av.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - hoppas du har det fint !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Vilka härliga bukettblommor. Gillar den färgkombon på buketter. Kannan är så fin. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pia !
      Tack snälla du !
      Så roligt när trädgården börjar leverera så man kan plocka av till snitt.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  2. Hej Isa!
    Vilken vacker bukett, helt i min färgskala. Rosa och lila är så fint. Sådde lövkoja för första gången i år men har en mix med rött och rosa. Din Figaro skall jag leta frön till, så fin. Sommarfloxen är så fin, sådde Creme Brylé och Cherry Caramel förra året. I år glömde jag bort att så dem.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika !
      Härligt att du gillar samma !
      Jag hittade fröerna till lövkojan Figaro hos Klostra - dom har bra fröer.
      Ha det så gott !
      Kram/Isa

      Radera
  3. Åhh så vackert! Torkan här på ön gör att det inte är så mycket som blommar trist nog...jag njuter av din bukett :)
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  4. Such beautiful colors, I love it.

    SvaraRadera
  5. Håller helt med om färgskalan på din bukett. I min "lilla trädgård" har jag inga gula blommor på sommaren, bara på våren. Nu är det mest nyanser av vitt, rosa, lila, blå den enda röda är en Flamentanz (stavas den så). De vita blommorna syns i skymning och mörker och redan nu blir det mörkt tidigare på kvällarna. bettysbeundran.blogspot.com

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa