lördag 22 juli 2017

En enda planta !



Långt över krukkanten

Tänk att en enda planta kan föröka sig så att den täcker in hela den stora olivkrukan framför växthuset. När jag planterade jordrevan  Glechoma hederacea på försommaren tog jag en lång reva och lindade runt krukkanten och tryckte till den mot jorden och nu har den "jordat" sig, bildat rötter och slänger sina långa lianer långt över krukkanten.




Enkelt och smart

Innan sommaren är slut kommer långa revor att slingra sig över stenplattorna. Det här är ett enkelt och smart sätt att få ut massor av växtlighet ur en enda planta.




Ekonomisk växt

Många gånger har jag även övervintrat den i någon av degtrågen i köksträdgården och använt växten igen nästa sommar. Kan det bli mer ekonomiskt.





Den doftar också

Gillar dom här melerade bladen och växtkraften hos den här plantan. Den trivs i alla väderstreck, vill ha det lite fuktigt och doftar gott när man rör vid bladen.





Fler smarta sätt

Vill du se fler smarta sätt att använda och föröka den här växten kika gärna in till Eva-Mari med bloggen Solstrimmor.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Tacksam växt och fint blev det.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Sånt där tycker man ju om!
    Och vilken fin kruka den sitter i!
    Nog är det mycket roligare när man får driva upp växten själv, från en oansenlig slinga till överdådighet!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det en fin växt med sina gröna och vita blad den är absolut en favorit här hos mig för den är så otroligt dekorativ.Så vacker den är i Din vackra kruka passar verkligen där.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  4. Men så kul att vi berättar om den fina jordrevan, både du och jag! Den ska hädanefter bli min återkommande vän på balkongen!

    Ha det gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera


  5. Hei. Noen ganger er det bare en enkel plante som skal til. Den er flott i den flotte krukken. Et skikkelig blikkfang. Ønsker deg en fin søndag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvaraRadera
  6. Favoritsommarväxt som nästan brukar bli för lång vid entrén, men nu fick jag ju ett bra tips.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa