lördag 22 april 2017

Vildvuxen passionerad blomma



Fastnade överallt

Passionsblomman som övervintrat i köket har slängt ut långa lianer och fastnat i persiennsnören och lite överallt. Idag fick jag ett ryck och förbarmade mig över den - det gick helt enkelt inte att ha den inne i huset längre.




Sjönk ihop som en urblåst ballong

I slutet av oktober förra året såg den ut så här innan jag plockade in den från växthuset. Eftersom den växte så mycket hade jag satt i blomsterpinnar i flera omgångar. Idag plockade jag bort alla blomsterpinnar och lät passionsblomman sjunka ihop som en urblåst ballong. Den hade blivit alldeles kal nertill och behövde ett ordentligt lyft. Visst hade jag kunnat klippt ner den i höstas men jag har svårt att sätta sekatören i något så livskraftigt.




I somras såg den ut så här innan jag satte i de höga blomsterpinnarna och lindade upp alla utslängda lianer.




Långblommare

Den har blommat ända från mars i fjol och större delen av vintern. De senaste månaderna har den vilat sig från blomningen och är nu på gång igen.




I full frihet

Köpte en klätterring på mässan med en liten pippi högst upp att stoppa ner i en hink som passade bra nu när jag släppt passionsblomman fri. Får linda upp på rundeln successivt - under tiden får den ha ett lite vilt utseende.




Blåser så dörrarna blåser upp

Idag blåser det så fruktansvärt här att alla penseékrukorna på stegen utanför växthuset mot köksträdgården blåst i backen - det är tredje gången det händer så nu fick dom flytta in i stället, orkar inte plocka fler sönderblåsta lerkrukor. T.o.m. dörrarna till växthuset har blåsten lyckats fara upp - så nu hoppas jag på en vindstilla söndag.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

1 kommentar:

  1. Nog har det blåst. Vinden ven runt husknutarna under den tidiga kvällen men nu har den tystnat. Hoppas som du på en vindstilla söndag. Alla krukor ute behöver vattnas och nog skulle det vara skönt att kunna göra det utan att både näsa och ögon rinner på grund av blåst.
    Fortsatt trevlig helg1
    Birgitta

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa