torsdag 27 april 2017

Romantiskt tema i olivkrukorna



Stjärnöga

I fjol drog jag upp massor av stjärnöga från frö och satt i de stora olivkrukorna på varsin sida om växthuset. Plantorna räckte till en trälåda och ett zinktråg också. Tror jag fick ett 30-tal plantor totalt.




Tacksam sommarblomma

Jättekul när man kan "strössla" med egenodlade plantor, dessutom blir det ju så billigt. De blommade tacksamt hela sommaren och har ett buskigt kompakt växtsätt som gör sig så bra i krukor och urnor.




Aldrig samma två år i rad

I år blir det nog något helt annat i de stora krukorna och i trälådan. Brukar aldrig ha samma två år i rad och i år har jag inte dragit upp några Stjärnögon eller några andra sommarblommor som går att använda i urnorna.

Det lutar åt rosor med jordreva i olivkrukorna - romantiska rosa rosor som Queen Elisabeth som jag kan jordslå till hösten och som blommar rikligt under juni - september. Queen Elisabeth ser verkligen ut som en marsipanros och passar in i höjd och bredd också (tror jag).





Älskar jordrevan

Första sommaren med växthuset - det magiska året 2010 hade jag rosa krukrosor + jordreva i krukorna, Jordrevan behöver man inte köpa så många plantor av utan kan linda upp den mot jorden i krukan och trycka till lite lätt så bildar den nya rötter och förökar sig.






Slänger sig så vackert över kanten

Tycker den är så läcker när den hänger över krukkanten och bildar sina revor och mjukar upp intrycket. Dessutom har jag jordslagit den flera år och grävt upp på nytt till våren. Den övervintrar snällt. Fast just nu har jag inga kvar sedan tidigare så det blir till att köpa nya i år.




Romantiskt tema

Det blir ett romantiskt tema på framsidan av växthuset i sommar - passar ju bra tillsammans med lavendellunden som är på gång. Nu är det bara vädret som skall skärpa till sig och släppa till lite värme också.




Sol och hagel - var är VÅREN ?

Idag var det sol och alldeles blå himmel när jag cyklade till jobbet i morse - på hemvägen haglade det och blåste på snedden, var helt genomblöt och nedkyld när jag äntligen landade hemma. Nu får det bli VÅR !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Så jättefint. Du är så duktig på att göra supersnygga sommarkrukor. Tack för inspirationen. Kommer ju behöva mycket tips nu när jag lämnar denna trädgården för två balkonger (och trädgården på landet har jag ju förstås:)
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Jordreva är också en av mina favorite, vintertålig och kraftigväxande. Tyvärr doftar den inte lika bra. Nu blir jag sugen på att testa ros i kruka. Det har jag aldrig gjort. Passar fint till ditt växthus. Trevlig helg/ Luna

    SvaraRadera
  3. Smart växtval, så enkelt när det går att återanvända. Passar perfekt till din stil!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Vad duktig du ör som odalde stjärnöga från frö. Jag är lat och köper dem jag. fast jag odlar höga vita lejongap. De vill jag ha varje år för buketterna och de finns inte att köpa så de måste jag fixa själv.Trevlig Valborg!/Monica

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa