söndag 30 april 2017

Nävor i trädgården



Hur många som helst

Nävor i trädgården är ungefär som zinkvattenkannor och pelargoner - man kan aldrig få för många av dom !






Finns en för varje plats i trädgården

Det finns en liten (eller stor) ljuvlig näva för varje plats i trädgården. Dessutom är de så bra på att sprida sig och ta sig från små skott, som de fina blålila nävorna som bildar buskiga formationer tillsammans med jättedaggkåpan framför rosenbuskarna Therese Bugnet i perennarabatten. Den nävan har jag fått av en kär bloggvän.

Till vänster skymtar den vita blodnävan, Geranium sanguineum Album och en ljusrosa näva som jag nu glömt namnet på.




Fyller bra

Nävorna fyller så bra med sitt buskiga växtsätt och näpna uppsyn. Blodnävan blommar med rikliga vita blommor juni-juli.




 Den rosa lilla ljuvliga nävan blommar rikligt hela sommaren och är väldigt tacksam.




Den trivs bra lite överallt i trädgården och är lättodlad och blomvillig.




En vävare

Rozanne väver sig in i rabatten och blommar hela sommaren ända till frosten kommer. Oftast lite dyr i inköp men betalar sig med att den brer ut sig och blommar så länge.




Vem kan motstå den underbara Ballerinans ljuvliga teckningar på kronbladen och härliga färgsättning.




Passar lika bra i kruka

Ibland sätter jag nävorna i kruka - som den med välkommen skylten i. Den släpade jag hem från London på flyget. Tyvärr klarade den inte första vintern när jag sedan planterade ut den framåt hösten.




Rosa kuddar

Här har vi en annan näva som också fick tillbringa sin första sommar i kruka - Max Frei. Den har jag satt många av i ruinrabatten och hoppas att dom skall ta sig ordentligt och bilda stora mjuka rosa kuddar.

Idag hoppas jag på en heldag i trädgården - utan blåsten som sveper in med kalla vindar !
Ha det så gott alla trädgårdsvänner - hoppas du får en riktigt härlig sista april och en varm och solig första maj!
Kram/Isa

9 kommentarer:

  1. Så många fina bilder på blommor .Hade också hoppats på att vara i trädgården idag men får skotta bort snön om man ska göra något .trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
  2. Solig första maj till dig också! Jag har en påse av nävafrön, hoppas att jag kan så dem före juni. Vi har jättemycket snö här. Snygga bilder :)

    SvaraRadera
  3. Bonjour
    Je suis impressionnée par la floraison des géraniums, car habitant à côté de Paris, donc plus au sud, ici ils sont loin d'être en fleurs!
    Quel beau jardin !
    Belle soirée

    SvaraRadera
  4. SÅ många fina nävor du har, det är ben favorit i trädgården hos mig. Tack för tipset om att man kan ha dem i kruka också:)
    Fortsatt trevlig helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Älskar också nävor, och köpte på mig några olika sorter igår vid ett besök på Flyinge Plantshop - ett underbart ställe för övrigt!
    Ha en fortsatt skön helg!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  6. Kan bara hålla med. De blir fler och fler här också. Väldigt användbara.
    //Helene

    SvaraRadera
  7. Håller med dig!! Nävor kan man inte få för många av :) Älskar dem och så många olika det finns. Nån för varje smak eller varje del i trädgården! Kram Victoria

    SvaraRadera
  8. Håller med dig!! Nävor kan man inte få för många av :) Älskar dem och så många olika det finns. Nån för varje smak eller varje del i trädgården! Kram Victoria

    SvaraRadera
  9. Känns som en liten bit av mig finns i din trädgård genom nävorna! Så roligt! Den här tiden saknar jag min lämnade trädgård som mest. Nu ska en kruka med näva få ståta på balkongen! I höst kan jag gräva ner den i trädgården härutanför. Tack för tipset!

    Glad maj och må gott i ditt paradis!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa