tisdag 6 december 2016

Hyacinter i glasvaser



Hyacinter utan jord

I år sätter jag mina hyacinter i glasvaser och hyacintglas. Har spolat bort all jord så det bara är rötterna kvar. Lite pilligt utan att rötterna åker med. Blev nog tillräckligt kvar i alla fall för blommorna ska må bra.




Växer så till och med maken ser

Har nog för mycket vatten i mina vaser för knopparna har ränt i väg flera cm sedan i lördags. Till och med maken har noterat tillväxten så då förstår ni att det hänt grejer.




Fyndhörna hemma

Billiga vaser med lagom form för att löken skall kunna vila utan att nudda vattnet finns säkert på loppis eller kanske i ditt eget skåp - ibland kan man göra fynd bara genom att öppna en skåpsdörr där hemma.




Enkelt och vackert

Mina hyacintglas står på ett loppat silverfat som det är lätt att flytta runt efter behag. Med några kottar, silversticks och brysselkål som tillför lite grönt. I det enkla bor det vackra som Ernst brukar säga.

I nästa inlägg kommer lite mer julpyssel - nu flödar kreativiteten !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Gracilt och fint! Att också se rötterna och löken visar helheten. Har inte kommit mig för i år, har bara jordiga älsklingar! Du har fixat så fint på brickan, gillar söta brysselkålen!

    Önskar dig en fin dag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Det är så fint med hyacinter i glas. Tyvärr tycker jag att de allt som oftast drar iväg på höjden då, precis som dina gjort. Risken är ju att de välter och det är mindre lyckat.

    Kram, Karin

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa