fredag 11 november 2016

Exotiska frukter?



Såg inbjudande ut på loppistallriken

Vad är det här för exotiska frukter ? frågade maken där han böjde sig över köksbordet och studerade de vackra gröna långsmala frukterna från sommarens klockranka som låg uppdukade på en patinerad loppistallrik.

Det hade jag inte tänkt på att dom såg så läckra ut att han kanske hade tänkt sig att ta ett smakprov. Kanske hade han blivit grymt besviken om han försökt. Nu hann jag i alla fall stoppa hans eskapader och räddade nästa sommars fröer.




Var ute i grevens tid

Tur att jag hann plocka av ett gäng innan vintern kom på allvar. Det var nog i grevens tid. I natt har det varit -8 grader här och snön ligger kvar och har bäddat in både växthus och trädgård i ett vintrigt mjukt täcke.




Vill njuta massor av år

Sommarens mest fotade blomma alla kategorier. Man vet ju aldrig om den kommer att blomma lika överdådigt nästa sommar. Fast nu hoppas man ju att den skall bli ett årligt inslag i trädgården i många år framöver. Och klä in ännu mer nästa sommar.




Legat på tork sen augusti

Fröer från Linnétagetesen plockade jag av redan i augusti och sedan har frökapslarna legat på tork nere i växthuset innan de fick flytta in innan kylan svepte in. Nu skall de snart rensas och fyllas upp i fröpåsar och skickas ut och förhoppningsvis glädja andra trädgårdsvänner i vårt avlånga land. Det brukar var hög grobarhet på fröer man tar själv. Men man kan aldrig riktigt veta ändå.




Drömmer redan om nästa års blomning

Att fylla den stora runda zinkbaljan i köksträdgården med Linnétagetes kommer nog också att bli en tradition i den här trädgården. Är väldigt nöjd med hur den har tagit för sig den här sommaren.




En chans till

Knappt har sommaren 2016 försvunnit bakom kröken innan man är i full färd med att planera nästa sommar. Ett väldigt bra botemedel mot den grå november - den absolut tyngsta månaden på hela året enligt mig.

Hann du inte med förra omgången får du en chans till nu att få en fröpåse med Linnétagetesen att njuta av sommaren 2017. Maila bara ditt namn och adress till isastradgard@hotmail.se så kommer en påse med posten någon gång under november !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

Ps. Jag skickar gärna till våra grannländer också !DS

11 kommentarer:

  1. Ja de var fina och dekorativa de där frukterna :) Kanske goda också hi hi.
    Den kan nog verkligen bli en återkommande favorit Linnétagetesen, åhhh så härliga blombilder du visar!
    Ger dig en snöig kram och önskar dig en skön helg...
    Titti

    SvaraRadera
  2. .....hmmmmm.... Danmark bliver altid placeret et eller andet sted i Sverige når folk fra de store udland skal vise hvor det ligger..... betyder det, at vi også har en chance for frø af den skønne "Fløjelsblomst" ;-)

    SvaraRadera
  3. Det är en av de få tagetesar jag gillar. Den doftar inte som den vanliga och är så pampig. Jodå här har också räddats en del men tyvärr var den väldigt dålig på att blomma i år som många av de andra sorterna var här med. Inte deras år kanske.
    Jag njuter av att tänka på vad som ska planteras nästa år längtan blir stor när jag påminns om det.
    Ha nu en fin helg
    kram Meta

    SvaraRadera
  4. Ja, den blomningen kan du verkligen vara nöjd med! Gissar att du varit flitig med vattnandet.
    Jag körde en annan variant och använde dem som vävare bland dill och ärtor för jag vill gärna ha in tagetes lite här och var bland grönsakerna. Har också plockat fröer. Knepiga rackare att rensa.
    Trevlig helg och ge maken nåt vettigt att äta :D
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Jag förstår maken din, det såg frestande ut ;) Klockrankan ska jag prova i år. Linnetagetes brukar jag alltid ha några stycken. Tyvärr blev de i år inhägnade där de stod intill brytbönorna som harungarna ville äta upp. När jag ser hur snygga de blev i hinken hos dig måste jag bara fråga hur många plantor det behövs för att få det så tätt och fint?
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  6. Ja,den gråa November är tråkigast av alla månader ! Sen tycker jag Januari är lika tråkig ! Usch...men man får göra det bästa av situationen och snart är det första advent och vi får förgylla vardagen med blommor och ljus ! :D Det gör en glad :) I alla fall mig !
    Kram

    SvaraRadera
  7. Dom är jätte fina och decorativa, men kand du äta dom ?
    Vackra bilderna!

    SvaraRadera
  8. Det är inte utan att sommaren kryper närmare när jag ser den härliga blomningen hos dig.

    SvaraRadera
  9. Jag är inte så jättebra på det där med att samla egna fröer. Men i år har jag faktiskt skickat iväg ringblommefröer till en förvånad (och inte speciellt trädgårdsbevandrad) vän. Hon blev förvånad och lite lätt panikslagen över hur hon ska lyckas plantera dem och få dem att gro. Jag försökte lugna henne med att det är världens enklaste växt att odla, men jag vet inte riktigt om det hjälpte.

    När jag varit runt på Österlen i sommar jag samlat in stockrosfröer. Det är ju så roligt om man kan få dem att blomma eftersom man ju oftast inte har en aning om färg och form. Förhoppningsvis får jag se det nästa sommar.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  10. Tagetes frön är sparade även här och ursprungs fröna är från dig:) Gillar den och kryddtagetes. Klockrankan är en favorit, men i år blev det ingen. Får fundera på om den till nästa år.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Hoppas att jag inte är sent ute, men jag har skickat ett mejl. Sagolik tagetes!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa