torsdag 2 oktober 2014

Bäddade pellisar och hur man tar pelargonsticklingar !



Pellisarna lever vidare !

I går kväll tog jag det säkra före det osäkra och bäddade om pellisarna i växthuset med fiberduk i fall det skulle bli frostgrader. Som tur var vände vädret och i morse var det nästan 10 grader varmt istället !

Så nu har jag stått i växthuset på morgonen och tagit sticklingar från en förvuxen stjärnpelargon och tänkte visa hur jag gör när jag tar sticklingar och förökar plantorna.




Den här stjärnpelargonen blommar bara i topparna och har blivit lång och spretig och är perfekt att ta sticklingar av.




Jag klipper av en av stjälkarna ganska långt in på plantan ovanför ett bladpar.




Klipper av själva blomman och börjar skala av stjälkens blad nerifrån.




Jag spar bara 3 - 5 blad i toppen beroende på vilken sorts pelargon det är.




Klipper av stjälken med ett skarpt snett klipp och har fått en stickling på 6-8 cm som är klar att stoppa i jorden.




Någon såjord använder inte jag utan tar den jord jag har hemma för tillfället vilket oftast är U-jord. Än har ingen stickling blivit så chockad att den dött av en näringsöverdos utan alla har faktiskt klarat sig riktigt bra.




Jag stoppar ner sticklingen så djupt ner det går i krukan så bara bladen sticker upp så den kan rota sig ordentligt. Sedan får den stå på fönsterbrädan i växthuset (går nog lika bra med fönsterbrädan inne) utan plastpåse eller annat på sig och bilda rötter i lugn och ro.




Här har vi en stickling av en annan pelargonsort som jag tog för några veckor sedan och som har börjat skjuta fart.




Den här sticklingen tog jag mitt i sommaren från samma stjärnpelargon som idag och den har blivit väldigt kraftig och flikig.




Tripp, trapp, trull i sticklingar !

Nu på hösten kanske man inte vill eller kan spara modersplantan och då är det ypperligt att ta små sticklingar som kan få leva vidare och blomma vidare till våren.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och lycka till med dina pellisar!
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Tack för lektion i att ta sticklingar. De nya plantorna ser så fina ut. Måste dock säga att den gamla "uppstammade" stjärnpelargonen är vacker på sitt sätt, som en skulptur med sina slingrande och krökta grenar.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Jo minsann du har koll på det hela.
    det värsta är att jag kan inte slänga nåt som lever så jag blir överöst med sticklingar varje år. det är tur att vänner orkar ta emot dom.
    Ha en fin torsdag
    kram Meta

    SvaraRadera
  3. Tänkte precis nu imorse om jag skulle ta sticklingar från min lååååånga pelargon. Om det funkar på hösten eller om jag måste vänta till våren. Nu vet jag! Tack!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Åh bra tips där! Har några sötnosar som jag vill ta sticklingar av så detta tar jag med mig...tusen tack!
    Nu är det snart fredag och sen helg, skönt!
    Varmaste kramen,
    Titti

    SvaraRadera
  5. Dette er vel også tiden for å få stiklinger fra venner og kjente. Jeg synes også det er en fin måte å få nye planter på. God oktoberhelg fra Anne-Kristin

    SvaraRadera
  6. Hej! Hittade just din fina sida när jag sökte tips om pelargoner. Tack för att du visar hur du tar sticklingar. Glad påsk! Hälsingar Camy

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa