onsdag 30 juli 2014

Sammetsröda toner i köksträdgården !



Det sprudlar och dansas i lådan !

Nu blommar Linnétagetesen för fullt i lådan framför pallkrageväggen - det är första gången jag har den blomman i trädgården och absolut inte den sista. Jag hade fröer och hade kunnat dra upp den själv men hittade väldigt billiga plantor på Trädgårdsdagen i Karlslund i början av sommaren som visade sig ha en enorm växtkraft.




Den har sammetslena blomblad i olika orange nyanser och är lika vacker i knoppstadiet som överblommad.




På bordet framför lådan har jag ett trätråg med krasse och persilja efter inspiration från ett inslag med Viktoria Skoglund i TV4:s Godmorgonprogram. Jag trodde att jag sått gula och orangenyanser på blommorna men dom ville bli sammetsröda istället och matcha Linnétagetesen - och det är jag bara tacksam för !




I de små krukorna på pallkrageväggen hade jag tidigare lobelior som nu blommat över när jag inte varit hemma och gödslat och skött dom så dom byttes snabbt ut mot neutrala jordrevor istället som låter de färgstarka Linneorna dansa solo på scenen.




Undrar vilken färg luktärtorna tänker uppträda i - kanske blir det en överraskning som allt annat den här sommaren !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner ! Idag hoppas jag på en mulen dag utan sol så jag kan klippa ner allt överblommat i trädgården utan att få solsting !

Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Så härliga bilder från din köksträdgård och roligt att se hur väggen blivit med grönska framför. Linnétagetesen verkar trivas. Är det kanske flamenco de dansar... nåt eldigt i alla fall!
    Håller med dig om att det verkar bli hur som helst med färgerna på blomningen i år. Här är det inte heller mycket som stämmer.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder på tagetesens dans. Ja skulle också klippa ner lite visset men det går inte, för hett. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Jag bara älskar Linnétagetes och har ett gäng i min nästan egna trädgård också! Din pallkragevägg är jättefin, så smart! Du ger så mycket inspiration Isa!

    Solkramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder från din blommande fina köksträdgård!

    Jag gillar dina vackra trätråg som du planterat i!

    SvaraRadera
  5. Härliga färger....färger man blir gladd av!

    SvaraRadera
  6. Beautiful fotos of flowers. Linnétagetesen devour slugs on our garden.
    I wish you nice august. Jarka

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar stämning du skapat där! :)

    /Kitty

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa