måndag 23 augusti 2010

Gammalt och nött i växthuset !


De senaste veckorna har jag hållt på och inrett växthuset, plockat in, roddat runt och plockat ut. Nu tycker jag att jag fått in rätt känsla i vissa bitar... men helheten är fortfarande inte på plats än. Huset själv har en bestämd vilja och godtar inte vad som helst !


Gammalt och nött skall det vara ! Helst riktigt avskavt !

Mellan det gamla trädgårdsbordet och korgsoffan är det meningen att det skall planteras en vinranka. Men det tar lite tid ... vill känna in ordentligt var det skall planteras någonstans innan spaden sätts i jorden.

Eller snarare innan all sten skall bort och jord forslas dit. Sedan är jag osäker på om man skall försöka få rotsystemet utanför växthuset. Någon som har tips ?

Den qviltade pläden(från Miljögården) i korgsoffan ramlade jag över häromdagen och blev blixtförälskad i.



Försökte måla text på en tegelsten .. men det blev helt misslyckat ... den fick vara med på bild ändå !

Skrev ut texten på datorn, på ett ark med plast som är självhäftande. Skar sedan ut texten med skalpell, försökte få fast arket på tegelsten och sprayade med vit färg. Och sprayade och sprayade alldeles för mycket !

Så nu skall jag göra om det en annan dag och ta det lugnt med färgen så hoppas jag det blir snyggare !

7 kommentarer:

  1. Det ser väldigt mysigt ut därinne. Jag måste få säga att tegelstenen blev fin även om texten inte är perfekt / gittan

    SvaraRadera
  2. Men oj, vad det ser mysigt ut i växthuset! Jag tycker inte att den textade tegelstenen blev misslyckad.

    Din perennrabatt i förra inlägget är härlig också, speciellt den första vinröda blomman. Vad är det för blomma? Här börjar rabatterna se lite tråkiga ut. Har för lite höstblommande växter i flera av rabatterna närmast huset. Har du några bra tips på höstblommande perenner? Fast det går kanske inte att klämma ner något mera där... Har bl.a. höstflox och höstrudbeckia i rabatten i trädgårdslandet.

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  3. Ser hur mysigt ut som helst!!!!! Visst är det kul att bara gå och flytta runt grejjerna och "boa" in sig när växthuset är nytt!
    Många sköna stunder i växthuset önskar jag dig!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  4. Men vad snyggt!!! Och tegelstenen var superfin tycker jag. Fel på rätt sätt liksom:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  5. Myyyysigt säger jag bara... i like.... Ditt 'gamla' trädgårdsbord är ju helläckert. Precis ett sådant är jag på jakt efter..... Eller jag skulle kunna tänka mig flera stycken.... :-) Såå fint med allt terrakotta mot det vita.... Vilka härliga stunder du kommer ha i ditt superfina växthus....

    Flytta runt gör jag konstant i växthuset. Enda tiden jag inte gör det är på våren då det är proppat med plantor och man knappt tar sig in... det är liksom lite svårt då.... :-)

    Har inga erfarenheter tyvärr av vinrankor....

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  6. Så vackert och mysigt du har det i växthuset, där får du många goa stunder nu i höst.

    SvaraRadera
  7. Menså fint du har fått till det.
    Kul ide med tegelstenen.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa