lördag 10 april 2021

Rosrunda i trädgården

Bilder till dagens inlägg från förra sommaren
 

Pinniga bruna rosstumpar

Jag går runt i trädgården och klipper ner gamla vissna perenner i rabatterna och ser mina pinniga bruna stumpar till rosor och undrar hur dom klarat vintern egentligen. Fjolårets nyplanterade Claire Austinrosor i nya vita rabatten på framsidan ser faktiskt ut att ha klarat vintern bäst. Dom (3 st) var så fina när dom blommade i somras - första året så man gick i spänd förväntan på att de svällande knopparna skulle slå ut. 
 


I år får dom ta plats

Jag planterade ju in mängder av Tandpetarsilja som kanske tog över lite väl mycket och har ett väldigt kraftigt rotsystem. I år skall rosorna få plats att bre ut sig lite mer nu när dom har etablerat sig på platsen. Såg att 3 st vita löjtnantshjärtan är på väg upp som vi flyttade förra våren till rabatten och att de egenuppdragna kantnepetorna är på gång. Härligt att gå sina rundor varje dag och se vad som händer överallt.  




Blir nedklippt i vår

Duschesse de Montabello  som växer i långa perennrabatten vräkte sig gärna över staketet i fjol när hon blommade i mitten/slutet av juni. I år kommer hon att bli nerklippt för staketet skall tvättas och målas. Hon är en gallicaros som blommar på årsskotten och tål att klippas ner ordentligt så det skall säkert inte vara något problem. 



Favoriten bland rabattrosorna

Leonardo da Vinci i rostiga rosenrabatten som är planterad i en rostig stol från Karl-Fredrik på Eklaholm är en av mina favoritrosor bland rabattrosorna. Tittar jag på hur rosen ser ut idag i rabatten är det svårt att förstå att den skall kunna blomma så där som på bilden från i fjol. Skall snart gå loss med sekatören på rosorna men avvaktar några dagar till. 

Det är mycket på mina rosor som bara är bruna pinnar i år men jag vet från tidigare år att dom brukar ta sig och komma igen. Och att man kan vara tuff och klippa ner dom till ca 10-15 cm. Sen gäller det att ge dom bra med näring så dom har bra förutsättningar att växa och blomma. 



Blir nog låga solrosor framför växthuset i år

Leonardo hade jag även i kruka framför växthuset i fjol som jag sedan jordslog i rostiga rosenrabatten där den får bo kvar i sommar. Det ska ju vara en rosenrabatt även om det också bor en hel del perenner i rabatten som kantnepeta, stjärnöga och stjärnflocka. Det får flytta in nya växter i kruka framför växthuset istället där jag funderar på lågväxande solrosor för att få lite Provencekänsla bland krukorna. 




Therese har klarat vintern bra

Rosenhäcken som växer mellan växthuset och ruinen och delar av tillsammans med lavendellunden har dock klarat sig bra och kommer säkert att leverera som den brukar till sommaren. Här växer Therese Bugnet som jag inte tänker klippa något i år förutom möjligen några gamla grenar - beskar henne duktigt de första åren så hon skulle bli tät och fin. 





Ser henne som en klätterros

Louise Odier ser däremot ut att ha klarat vintern bra och har friska gröna grenar vilket bådar gott inför sommarens blomning. Hon är planterad hösten 2018 så det är tredje sommaren i år. Jag betraktar henne som en klätterros så hon får växa lite som hon vill. Tanken är att hon skall klä in den gamla rostiga sänggaveln och hon har redan kommit en bit på väg.

Tulpanerna är på gång i trädgården, scillan blommar mer och mer för varje år och brer ut sig annars är det klipp, klipp som gäller i dessa tider. Alla gamla perenner som stått kvar sedan i höstas skall klippas ner och bli mull i rabatterna sedan väntar topping med barkmull och kogödsel. 

Synd att det har blåst så mycket de senaste dagarna - igår var det mer eller mindre storm här. Idag har vi visserligen klippt ner de stora gräsen och rensat ogräs i flera rabatter men vinden är kylig och ganska så ogästvänlig - hoppas på morgondagen och en dag i taget kommer vi närmare värmen och härliga vårdagar i trädgården.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - var rädd om dig och varandra!
Kram/Isa

4 kommentarer:

  1. Ja var är våren tro? Så kalla, hårda vindar...attans kyligt! Jamen vi går mot grönare tider Isa - jag lovar! Bästa kramen från Titti

    SvaraRadera
  2. Fantastiska rosor! Påminner om att det faktiskt kommer komma varmare dagar framöver. Bara att de dröjer lite i år...
    Kram Birgtta

    SvaraRadera
  3. Vinden har inte alls gjort det inbjudande ute men jag har fått jobba mig varm istället.. Och det som är gjort känns ändå skönt. Däremot har jag inte ens sneglat på rosorna ännu. Men hoppas de överlevt och kommer må bra.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Undrar oxå var våren är! Här hade vi 5 minus i morse..
    Håller på med mina rosor nu och det ser verkligen ut som om det blir mycket att klippa i år.
    Dina rosbilder är helt underbara, vi får hoppas att det blir en fin rossommar i år fastän de får börja från marknivå.

    //Trädgårdshälsningar
    Lillianna
    www.pinktownroses.wordpress.com

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa