lördag 30 december 2017

Önskelista inför 2018




Ett oskrivet blad

Inför 2018 som ligger framför oss som ett oskrivet blad önskar jag att lavendellunden framför växthuset som blev färdigplanterad i höstas blir så där tät och blomstrande som i mina drömmar.


Fler lavendelplantor har planterats och stenar lagts sedan bilden togs


Sänder ut en bön

Stenläggningen runt om är inte riktigt färdig än så den skall läggas klart under våren. Sten finns så det är bara kraft, ork och lust som skall fyllas på. Jag sänder ut en bön och hoppas det går fort och lätt.





Skall leka och skapa !

Till 2018 önskar jag också att få leka mer och skapa kreativa miljöer i trädgården. Det absolut roligaste jag vet. Mitt lilla inre barn ska få fullt spelrum och det skall bli spännande att se vad hon hittar på !





Förtjänar omsorg och kärlek

Jag drömmer om att ge perennrabatten upprättelse efter några år av försummelse. Framför allt är det jorden som skall förbättras för att skapa kraftfullt liv tillsammans med maskarna - vår bästa vänner i jorden. Hoppas på en regnrik vår varvat med soliga och livfulla dagar och en släpvagn full med välbrunnen hästdynga. Förra årets torka och vattenförbud har vi lämnat bakom oss.




Frodig grönska i cottage garden

Så här skulle jag vilja att hela rabatten ser ut i sommar - full av frodig grönska och blomning. Planterade fler rosor, nävor och höstanemoner i höstas på olika "hål" i rabatten. Tätt, tätt vill jag att planteringen ska va. Dessutom har jag klämt ner flera plantor av en gul "prästkrage" som fjärilarna gillar skarpt och som remonterar. Ska det vara en cottage garden gäller det att vara lite öppen för andra färger än lila och rosa. Gult lyfter andra växter och är en värdefull medspelare på väg mot drömrabatten !




Klurar vidare och drömmer

En vacker och skön hängmatta önskar jag mig också att sjunka ner i mellan allt trädgårderande. Att jag inte har några träd att fästa den i behöver ju inte vara något hinder. En utmaning behövs också - får klura lite där!




Ligger och kikar på himlen

Önskar mig många tupplurar i den gamla järnsängen bredvid thujahäcken på uteplatsen på baksidan av huset. Och att gräset vajar så där skönt i vinden och prasslar lugnande och avkopplande i krukan bredvid. Underbart att sova under bar himmel !




Skir ros som klär in

Drömmer också om att rosen Kordes Rose Moonlight  jag planterade vid den gamla sänggaveln vid lavendellunden överlever vintern och klär in den med sitt överdåd. Blev helt förälskad i de ljuvliga färgtonerna.





Avslutar med målning

Till våren är det också dags att måla delar av växthuset. Tar en del varje sommar. Huset far lätt illa av väder och vind och jag vill ju att det skall leva länge. Pardörrarna på framsidan är ett måste då de blivit väldigt medfarna. Prio 1 !





Våra drömmar är broar till framtiden

Det är så viktigt att ha drömmar, längtor och önskningar - det är dom som är broar till framtiden. Något att hålla i handen när man tar första steget mot det nya. Har också drömmar om livet, huset, jobbet osv. Det känns väldigt spännande att snart få möta 2018!

Vad drömmer du om till säsongen 2018 och vad står på din önskelista till din drömträdgård?

Ha det så gott alla trädgårdsvänner och ett riktigt härligt Gott Nytt År önskar jag dig!
Kram/Isa

6 kommentarer:

  1. Jag drömmer bara om att min hand inte ska värka så illa som den gör nu.Artros är inte roligt.Vill kunna göra lite roliga saker i trädgården.
    Önskar dig ett Gott Nytt År.

    SvaraRadera
  2. För det första tack för underbart inlägg med härliga bilder Inga Lill!
    Jag drömmer som du om att göra kreativa saker, men även de där tunga. Att utveckla min trädgård och ha öppen trädgård som har något att tillföra. men allra mest vill jag ta kommandot över min artros så det är möjligt.
    Ha ett gott slut och ett underbart 2018
    Kram Luna
    PS. Och tack för att du visar mig intresse när jag skriver Feng Shui relaterade inlägg, som nu tex inför Hundens år.

    SvaraRadera
  3. Va fint du skriver!! Jag hoppas att jag ska få ha kvar min inspiration och ork med trädgården. Jag har kännt en trötthet de senaste åren som oroar mig. Ett Gott Nytt År till dig bloggsystra! <3

    SvaraRadera
  4. Underbara längtansbilder du bjuder på. Hoppas att alla dina önskningar slår in.
    Vad vore livet utan drömmar och idéer?
    Gott Nytt År!
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Gott nytt år! Och tack för alla inspirerande inlägg under året som gått.
    Jag ser redan fram emot att följa dig under trädgårdssäsongen 2018! :-)
    Kram från Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. Tack för upplyftande och inspirerande inlägg! När snön ligger djup och det är minusgrader på termometern är det lätt att tappa bort blomsterdrömmarna en aning. Gott Nytt År önskar jag dig och hoppas att din energi räcker till många fler fantastiska inlägg på din fina blogg! Kram!

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa