fredag 6 oktober 2017

Grön om nosen, zucciniblommor och en spegelblank känsla

Betonglejon fyndat i en trädgård vi åkte förbi på en Österlensemester. 


Patinerat lejon

Det har regnat så mycket här den senaste tiden att lejonhuvudet utanför växthuset har blivit alldeles grön om nosen. Regnet har forsat ner från växthustaket och sköljt över lejonet innan det tagit mark på stenplattorna. Färgen är mycket vackrare i verkligheten - en riktig snygg patinering som ger lejonet karaktär. Någon fördel med allt regnande.




Känsla i spegelblanka fönster

Fast igår var det en fantastisk dag med havsblå himmel, krispig luft och lysande höstfärger i den annars så hatade berberishäcken i trädgården. Jag passade på att putsa några fönster - får ta några i taget. Nu har jag hunnit ungefär halvvägs. Älskar känslan inombords när man tittar ut genom spegelblanka rutor. Hoppas vara klar innan kylan sätter in på allvar. Det är inte alltid jag orkat med alla fönster på hösten - tur att det inte syns i vintermörkret.




Överlevare i bukett

Passade på att plocka ihop en bukett av vad som fanns till hands i trädgården. Ringblommor som jag sått sent, vippor från Miskantusgräset, några kärleksört, blad och blommor från zucciniplantan i köksträdgården och lite annat överlevande från en halvvissen köpebukett som maken uppvaktade med i förra veckan.




Efter vitlök blommar zuccinin

Sått fröer till zucciniblommor i ett av degtrågen efter att jag skördat årets vitlök i slutet av juli. Den har växt enormt sedan dess. Tanken var ju att tillaga zucciniblommorna fast så långt har jag inte kommit än.  Kanske hinner det bli en smarrig förrätt till helgen med ostfyllda små blompaket.

Honblommorna har också utvecklat småzuccini som jag har börjat skörda -  så mysigt att plocka egna.





Friskt att cykla

I går morse var det bara 3 - 4 grader varmt när jag cyklade till jobbet. Både höstjackan, handskar och boots åkte på. Är man bara rätt klädd är det både friskt och upplyftande att cykla. Det tar ca 25 minuter att cykla till jobbet och under den tiden kopplar jag upp hjärnan och planerar dagen. Sen är det skönt att komma in i värmen och sätta igång.

Fler än jag som är trött efter den här solfattiga sommaren ? Sover middag nästan varje dag efter jobbet och kan inte fatta att vi redan är i oktober månad. Vart tog sommaren 2017 vägen ?

Den "riktiga" lusten för trädgård lyser fortfarande med sin frånvaro och några vårlökar kommer nog inte i jorden i år. Jag fortsätter att bara skrota runt och väntar på att hitta tillbaka till den stora trädgårdsPASSIONEN.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner - jag är så glad och tacksam att ni finns där ute!!
Kram/Isa

9 kommentarer:

  1. Härliga bilder, och visst är höstfärgerna vackra. Jag har dåligt med höstblommor i min trädgård så jag får gå ut i naturen och kolla istället.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Så härligt att se dina färgsprakande buketter här är det inte mycket till färg solfattig och trist sommar gör att allt inte ens har blommat som stockrosorna jag bara säger det måtte nästa sommar bli sommar. Så trött på det här och kroppen den strejkar får tvinga mig till att göra det jag måste.
    Du är inte en sam om den känslan liksom.
    Ha det gott och så kul att höra från dig
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Ja denna trötthet och sommaren ja...var det någon sommar??? Jag inte heller någon inspiration trädgårdsmässigt och i växthuset ser det ut som kriget. Inte likt mig :) Julen har anlänt till både Rusta och ÖoB så nu vet man vad som väntar ha ha.
    Sköt om dig!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Gillar både din bukett och lejon huvudet:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Härlig patina på lejonet och imponerande att du har så mycket som blommar fortfarande. Här har minsann det mesta torkat ihop. I stort sett bara klockrankor och höstaster i olika toner kvar.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Lejonet är verkligen ursnyggt. Att du fortfarande kan plocka ihop en så fin bukett är härligt. Lusten och inspirationen går upp och ner här också. Men den brukar alltid komma tillbaka. Hoppas du hittar till din passion (vad det än är) igen.
    //Helene

    SvaraRadera
  7. Lejonet är jättesnyggt! Kul med så mycket som blommar fortfarande i trädgården. Jag har hur mycket ringblommor som helst kvar. Så vackra tycker jag. :-)

    SvaraRadera
  8. När jag ser dina bilder tror jag knappt att det är höst hos dig! Här har allt kollapsat. Tänk att lejonet klädde så fint i grönt, vem hade kunnat tro det?
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. lovely patina on the lion and impressive that you have so much still bloom. This has mostly dried up here. basically only clock rhymes and autumn keys in different tones remain.

    หนังออนไลน์

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa