tisdag 26 mars 2013

Filosoferar i växthuset !



Nu börjar det  - VÄXTHUSLIVET !! 

Hade nästan helt glömt bort känslan av att skrota runt i växthuset och bara vara. Vilket återhämtningsställe - det är ju det här som är så viktigt för mig och för många andra - att ha trädgården att hämta kraft ur.

Det är så tyst i växthuset. Alla ljud därute stängs ute. Här inne har jag min egen lilla värld. Ibland spelar jag avslappningsmusik som förstärker känslan - ibland vill jag ha det helt tyst - för att lyssna på tystnaden och höra mina egna tankar.

Mellan pysslandet slår jag mig ner i en korgstol och vänder blicken upp mot himlen.Genom växthustaket har man fri sikt uppåt. Jag kan följa fåglarna däruppe och formationen på molnen. Det finns inget bättre ställe att sitta och filosofera på !


Den blå pärlan ger ett kravlöst lugn !

Ett annat tyst återhämtningsställe mitt i stan är Nikolai kyrkan. Jag brukar smita in där ibland när jag är på stan. Det är så enkelt eftersom den ligger vid Stortorget. Att kliva in där är som att kliva in i en annan värld mot världen därutanför. Här kliver man in i tystnaden redan vid steget över tröskeln. En stor och vördnadsfull tystnad. En tystnad att bli omsluten av.

Jag brukar tända ett ljus i ljusbåten, be en bön och sedan tända ytterligare ett ljus vid frälsarkransen. Intuitionen får välja pärla. Idag väljer den - den blå pärlan som står för bekymmerlöshet. Ett bra val. En livets rastplats. Ett kravlöst lugn som ger livslust och livsmod och uppmanar till att njuta av livet och flyga fritt som fågeln. Det skall jag tänka på när jag sitter där i mitt växthus med blicken fäst genom växthustaket upp mot himlen !

Har du något särskilt ställe som betyder lite extra för dig och som ger dig ny kraft och energi ?

Ha det så gott !
Kram/Isa

PS. HÄR kan du läsa mer om frälsarkransen. Den finns t.o.m. som app nu för den moderna människan. DS

6 kommentarer:

  1. Växthuset är även en skön oas för mig.Att pyssla där ute är så mysigt.Man blir go och glad till sinnet.Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, här är det så klart växthuset också! Men tyvärr är det ingen oas än i år... har inte hunnit fixa i ordning där... Men det kommer ju det med!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  3. Har precis hittat hit, till din sida. Måste säja att jag blir lika förundrad varje gång jag lyckas hitta dessa fantastiska människor som med sin fantasi och kunskap delar med sig av så mycket fint. Både i bild och text. Ditt växthus är så vackert!

    Har själv ett litet växthus, som förvisso rymmer några inredningsdetaljer och växlter, men som är innedel till mina fåglar. Undulater och parakiter.

    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Brukar titta in hos dig då och då.
    Trevlig sida! Tycker som du att bara sitta i växthuset ger en inspiration, en skön tystnad. Önskar dig och din familj en trevlig påskhelg!

    SvaraRadera
  5. Hej
    Tycker också att den blå pärlan är något som jag återkommer till.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  6. Åh, så härligt det ser ut! äntligen tittar solen fram..:)

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa