fredag 28 juli 2017

En tagetes som tar för sig och sprids




Dags igen !

Hela förra sommaren "plågade" jag er med bilder av Linnétagetesen i köksträdgården och nu är det dags igen !

Kan inte låta bli att älska den här magnifika växten som blommar så kraftfullt. Den tar verkligen för sig.



Vips

Den sätter nya knoppar hela sommaren ända till frosten tar den och det är lätt att klippa bort överblommat för att främja ny knoppbildning. På hösten är det superlätt att ta fröer från fröställningarna och vips så har man hur många fröer som helst att dela med sig av till nästa vår.





Skicka bilder så inspirerar vi fler

Hoppas alla ni som jag skickade fröer till i vintras tar nya fröer i höst och delar med er av så att ännu fler får njuta av den här primadonnan. Det skulle också vara roligt om ni ville skicka bilder av er Linnétagetes så lägger jag upp bilderna här på bloggen eller maila länk till ett blogginlägg (om du skrivit om den och har egen blogg)till isastradgard@hotmail.se. Några av er har skrivit kommentar här på bloggen och jag har varit in och tittat på era inlägg - superroligt att se !!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

9 kommentarer:

  1. Älskar dem också och var så glad över fröerna jag vann av Anna, med bloggen Anna Vattenkanna för många år sen. De har blivit omåttligt poppis sen dess och jag ser dem både här och där numer. Fantastiska tagetes som är riktiga vävarväxter... och så tåliga!

    Må gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för en mycket inspirations späckad blogg! Jag är mycket intresserad om det blir fler frökuvert i höst. Jag har precis byggt om mitt hus och gjort om hela min trädgård, nu ska jag bara fylla den med massor av glädje och då tänkte jag att frön från din fina Linnétagetes skulle passa fint i mitt odlings "rum" bredvid mina underbara perennasolroser. Och gärna i så fall tips på hur man får den så fin som din.

    SvaraRadera
  3. Ohh ja dina fröer som jag fick växer hejvilt! Måste komma ihåg att ta en bild och maila dig :)
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  4. Un Tagetes enorme!! Complimenti, anche il suo colore è uno spettacolo!

    Una buona Domenica :)

    SvaraRadera
  5. Vilken fantastisk Tagetes! Hur tidigt ska man så den? Måste försöka mig på den.
    Må så gott!
    Pia

    SvaraRadera
  6. Hei. Har publisert bilde av noen av mine fine tagetes som du delte med meg. Takk! Kram til deg som sprer GLEDE!

    SvaraRadera
  7. Alltså... Din trädgård !!! Man blir ju varm ända in i hjärteroten <3 Så ombonad, så varm och vacker ! Du skulle ha ett pensionat för människor som behöver återhämtning...:) Inte för att jag behöver återhämtning, men då skulle jag i alla fall boka plats hos Dig... ;)
    Sommarkram från Kate

    SvaraRadera
  8. Jahaja, jag borde ha tagit några foton innan regnet tyngde ner blommorna. Får se om de återhämtat sig imorgon, de såg verkligen dyngsura ut när jag kikade på dem igår. Men jag blir väldigt glad av att läsa att de är lätta att ta frön av, för de där ska jag ha överallt nästa år!

    SvaraRadera
  9. Fantastiska tagetes som är riktiga vävarväxter... och så tåliga!


    แคมฟรอก

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa