tisdag 7 mars 2017

Magiska figurer på Ulriksdal i ny barnbok

Källa Filur Design

Bosse Rappne och Jullarna

Nu har dom underbara små isländska figurerna Jullarna med sina magiska krafter invaderat Ulriksdal och tillsammans med Bosse Rappne presenterar dom sig i barnboken "Magiska skatter i vår trädgård" skriven av Holmfridur Hardardottir.  Jullarna står för medmänsklighet, trygghet och lekfullhet och att alla barn är lika mycket värda.




Väckt av små plastkulor

I boken får barn (och vuxna) på ett lekfyllt sätt lära sig om kretsloppet, fotosyntes, sopsortering, odling och mycket mer. Själv hajade jag till att det finns små plastkulor i t.ex. skrubbkrämer som sköljs ut med vattnet i våra sjöar som det tar flera hundra år att bryta ner när det kommer ut i haven och som dessutom äts av fiskar, plankton och andra djur i tron att kornen är mat som sedan gör dom sjuka. Att allt jag gör hemma och alla val jag gör påverkar naturen i så lång tid var en väckarklocka.




Börjar med barnen

Så här säger Bosse Rappne om budskapet i boken:

”Det som vi har med i den här barnboken är en av de viktigaste frågorna i vår tid, vi kan inte fortsätta förstöra vår jord, drivkraften kan inte vara att bara tjäna pengar, allt vi tjänar pengar på idag har någonstans sitt ursprung i moder jord. Vatten, mineraler, metaller, allt kommer från jorden. Det är jätteviktigt. Klimatet är en av vår tids ödesfrågor: Om vi vill fortsätta leva på den här planeten krävs ett nytt tankesätt. Jag är övertygad om att vi gör klokt i att börja med barnen” 








Fantastisk miljö

Ulriksdal är en fantastisk miljö med sina stora odlingsfält och det härliga växthuset i mitten där man kan vila på den gungande sängen. Här passar de busiga Jullarna verkligen in och för min inre syn kan jag se dom komma hoppandes på jakt efter nya äventyr och studsa runt Bosse när han odlar den värdefulla jorden där själfulla grödor sedan ska gro.




Lilla L sopsorterar

Den här boken ska jag läsa för mina barnbarn många gånger. Så dom verkligen förstår hur viktigt det är att vara rädd om Moder Jord och att alla val vi gör är viktiga.

I helgen var jag i Norge och besökte mina barnbarn L och F. L som nu är ett och ett halvt år vill gärna vara med i köket och hjälpa till. Sopsorteringen är på lagom höjd och att lägga plast, papper och bananskal i rätt låda under diskbänken är som att leka för honom. När han växer upp kommer det att vara självklart för honom att sopsortera. Vårt hopp är barnen.




Dom här terrakottafigurerna är också underbara. Fanns på Ulriksdal för några år sedan när jag var på besök.




Välkommen till världen lilla I 

Just idag har jag fått ett nytt litet barnbarn, en liten flicka. Hon lät vänta på sig. Hade ingen lust alls att komma ut. Hade det så bra där inne i magen. Välkommen till världen lilla fina I !!

Hoppas du får växa upp i en värld där det är en självklarhet att alla beslut - både stora och små och av alla som lever här fattas av hänsyn till klimatet och miljön och i samklang med Moder Jord.

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

3 kommentarer:

  1. Ett nytt litet liv, som tillönskas allt gott! Grattis!

    SvaraRadera
  2. Hälsa o Gratta! Så roligt att det blev en liten tjej. . . såg lilla handen på fb! Så fint med hennes namn!
    Kram/syrran

    SvaraRadera
  3. Grattis till ditt nya barnbarn! Lär henne allt viktigt om naturen!
    Boken kulle jag vilja ha för att läsa för mina barnbarn, försöker lära dem vad jag kan men att läsa i en rolig bok kanske gör det bättre. Vi plastbantar hos oss, jag har på senare tid blivit riktigt rädd för plast när jag hört om all skada den gör.
    Ha det fint!
    Eva
    PS. Klockrankefröerna är sådda men än har det inte hänt något, vet att det kan ta tid.

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa