fredag 17 mars 2017

DIY - vad man kan göra av en gammal låda. Före- och efterbilder!



Nåt roligt ska den bli 

För något år sedan fyndade jag en gammal låda med ett vackert handtag på loppis. Tänkte att jag kanske kunde odla i den i köksträdgården eller förvandla den till något annat roligt.




Melerad och sliten känsla

Första sommaren målade jag den bara. Blandade favoritnyansen "Provence" med vitt för att få en lite melerad och sliten känsla. Jag använde mig av färg från Annie Sloans Chalk Paint som innehåller äkta pigment vilket ger en djup känsla och riktig matt yta när den torkat.




Blev stående tills nu

Sedan åkte den in i ett hörn i växthuset och där blev den sedan kvar tills nu. För nu fick jag en idé och visste hur jag jag ville använda lådan.


Kannor från Greengate


Förvandlingen till något annat startade med en beställning på Panduro. Är nog snart stamkund där.




Svarvade ben

Beställde svarvade ben med skruvsats som det är superlätt att skruva dit. Fixade det lätt med en skruvdragare och sedan fick maken dra efter med lite muskelkraft.




Lådan målades ljusrosa innuti  (Vintage matt från Panduro) så det blev en avvikande färg mot den ljusturkosa.




Passar i köket

Nu är lådan förvandlad till en möbel på ben och passar jättebra i köket. Fast jag fick flytta fram den när det var dags för fotografering pga ljuset.




Lådan syns

Det roligaste är att det syns att det egentligen är en låda när handtaget är kvar. Är supernöjd med resultatet!

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

7 kommentarer:

  1. Det var snyggt, har jag inte haft en tanke på att man kan sätta ben på , tack frö det fina tipset.
    önskar dig en trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Snyggt och påhittigt! Vilken fantasi du har :) Kram

    SvaraRadera
  3. Fiffiga du, så himla sött!
    Önskar fin trädgårdshelg
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Vilken smart idé! Skulle passa bra som sängbord:)

    SvaraRadera
  5. Vilken jättebra idé och snygga färger tillsammans, så roligt när det poppar upp vad man ska använda det inköpta till man får energi av det.
    Ha det bra/Margareta

    SvaraRadera
  6. Så påhittig du är! Härliga färger på lådan. Jag njuter av din växthusbild, du arrangerar allt så vackert. Kan berätta att klockrankefröerna har grott och växer fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. hej hej!
    Nu har jag suttit o läst i kapp... och oooooj vad mycket inspiration jag fick...;) Nu vill jag åka hem och både rensa ogräs (får skotta bort snön först)...å måla o bygga möbler....så och plantera blommor i fina skor...;)
    Ha en fin vecka! Kraaaam Katarina

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa