lördag 22 november 2014

DIY - recyklad julklappinslagning !



Skapa julklappssäckar av gamla kökshanddukar !

Hihi - nu börjar pysslarlusten så sakta smyga sig på mig. Fast det jag gör nu är lite förberedelser inför jul - sånt som både är enkelt och roligt. Är övertygad om att den som får en sån här julklapp blir både glad och nyfiken !

Det handlar alltså om att göra julklappsäckar av gamla kökshanddukar eller lakan. Jag köper alltid på mig ett lager när jag hittar på loppis och i våras ropade jag in en hel kartong med gamla lakan och örngott när jag var på auktion.





Här har man verkligen chansen att skapa något eget, beroende på vilka handdukar man har och hur man väljer att pynta sin julklappsinslagning. Klassiskt röd och vitrutig med ett flätat linneband blir lite extra juligt.




Med den här handduken i rustikt linne med röda ränder och monogram blir det ett helt annat uttryck.
Här har jag tagit dubbelt röd/vitt snöre och knutit om säcken. Sedan kan man addera med hur mycket pynt man vill !




Den sista julklappssäcken har jag gjort av gammalt lakan och klippt ut God Jul från en servett och gjort decoupage på säcken. Här skulle man ha kunnat vänt på tyget så man fått spetsen neråt i stället så man hade skymtat julklappen därinne.





Det var jättekul att skapa julklappssäckarna. Dessutom gick det väldigt snabbt.  Och så olika de blev. Nu återstår det roliga att pynta upp dom med tags, naturmaterial och annat.

Som ni ser på den stora bilden har jag inte sytt ihop handdukarna ända upp utan vikt upp "överdelen" som en krage där handdukshängaren sitter kvar. Där kan man knyta fast ytterligare pynt eller ett litet paket om man vill.




Här har jag sytt ihop handduken och lämnar en bit osydd som jag kan vika ner på framsidan.




Efter att handduken är ihopsydd är det bara att lägga sömmen mitt bak och sy ihop påsen nertill.



Här är påsen färdigsydd och klar. Kragen är nervikt, monogrammet är mitt fram och handdukshängaren syns tydligt.




Lägg ner tid och kärlek på julklappsinslagningen !

I vår familj har vi klivit av julklappshysterin. Istället drar vi lott vilken i familjen vi skall ge en julklapp. Det är jätteskönt att slippa stressen och bara fokusera på en enda person att köpa julklapp till (till ett överenskommet maxpris) - då kan man lägga ner lite extra tid och kärlek på julklappsinslagningen istället !

Ha det så gott alla trädgårdsvänner !
Kram/Isa

12 kommentarer:

  1. Tack för det utmärkta tipset! Jag kommer att göra en fin julkappsäck till min klapp i julklappsleken för oss vuxna! Då är det tacksamt att lägga ner lite extrakärlek på inslagningen... och handdukar har jag gott om:)

    Ha en fin lördagskväll!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Va fint, jag älskar gamla handdukar o lakan, men har bara mycket av dem, näns inte använda upp dem.
    De är ju synd!
    Har gjort gardiner av ett par lakan med spets, men inte nåt mer!
    Skulle bli jätteglad för en sån där påse!

    Borde pyssla lite mera med sånt, men lusten hur får man den? :)
    Där tar det stopp.

    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  3. Supersnyggt!
    Det blir till att köpa handdukar på loppis för farmors handdukar vill jag inte ta.
    Allt gott
    Annika
    Som fick en ny idé tack vare dig.

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig ide´. Jätte snyggt! kram

    SvaraRadera
  5. sooo süß sind die weihnachtssäckchen!!!danke für die bilder und inspirationen, ein schönes wochenende wünscht angie

    SvaraRadera
  6. Vilken bra idé och vad fint det blev! Nu har vi hoppat över det där med julklappar till vuxna hos oss, men man kan ju göra fina presentpåsar vid andra tillfällen också... Kanske sy ett snyggt spetsprytt fodral till gåbort-flaskan med vin t.ex?
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  7. Å, så fint. Årets bästa och sötaste DIY.

    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  8. Vilken superbra idé! Fast så är det ju det där med att trä symaskinen och hålla tungan rätt i mun...
    Hoppas du får en fin start på veckan som kommer!

    SvaraRadera
  9. Vilken trevlig och kraetiv idé och bra att använd det man redan har. Kvalité dessutom!

    SvaraRadera
  10. Såna påsar är så fina och roliga att göra själv. Vackra blev dina påsar av handdukar.Håller med om att det får inte bli hysteri över allt köpandet. Det är skönt att höra hur andra gör och att det är fler som stoppar det.
    Ha en bra vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  11. Hej Isa! Försökte maila dig men det gick inte..? Kan du höra av dig till mig? Info@annamard.se eller 070-1506354 varma hälsningar
    Anna Mård

    SvaraRadera
  12. Men jösses så pysslig du är! Så härligt! Önskar jag hade hälften av din kreativa energi.

    HA en härlig vecka

    SvaraRadera

Jättekul att du vill skriva en kommentar till mitt inlägg ! Varje kommentar värmer i hjärteroten ! kram Isa